[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
اعضای هیئت تحریریه و سردبیری::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
میانگین بازه زمانی فرایند داوری و پذیرش مقاله::
فلودیاگرام::
مقالات آماده انتشار::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
اصول اخلاق نشر::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
::
نرخ انتشار

مقالات منتشر شده: 642
نرخ پذیرش: 42.9
نرخ رد: 57.1
میانگین داوری: 281 روز
میانگین انتشار: 188 روز

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
بانک ها و پایگاههای نمایه کننده نشریه
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 21، شماره 3 - ( 9-1400 ) ::
جلد 21 شماره 3 صفحات 54-43 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی آموزش‌های شناختی رفتاری و ادراک حرکتی بر اختلال ریاضی در دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری
فرح مملکت دوست 1، رضا پاشا2 ، سعید بختیارپور3 ، مرضیه طالب زاده شوشتری3
1- دانشجوی دکتری دانشگاه علوم تحقیقات اهواز، اهواز، ایران
2- دانشیار گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی اهواز، ایران
3- استادیار گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی اهواز، ایران
چکیده:   (1061 مشاهده)
هدف: دانش‌آموزانِ با اختلال یادگیری ریاضی به علت کژکارکردهای شناختی و رفتاری، نقص‌هایی در جهت‌یابی و پردازش دیداری- فضایی دارند که به ضعف در ادراک روابط فضایی و مهارت‌های پایه‌ای محاسبه‌ها منجر می‌شود. هدف این پژوهش، مقایسه اثربخشی آموزش‌های شناختی رفتاری و ادراک حرکتی بر اختلال ریاضی در دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری شهر تهران بود. روش: روش پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری عبارت بود از دانش‌آموزان 9 تا 12 ساله دارای اختلال یادگیری شهر تهران که از بین آنها تعداد 45 دانش‌آموز به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. به‌منظور گردآوری داده‌ها از پرسشنامه‌ اختلال ریاضی آزمون کی‌مت (1988) استفاده شد. گروه‌های آزمایشی تحت آموزش شناختی رفتاری (10 جلسه 60 دقیقه‌ای) و آموزش ادراک حرکتی (8 جلسه 25 دقیقه‌ای) قرار گرفتند؛ اما گروه کنترل هیچ‌گونه مداخله‌ای دریافت نکرد. داده‌ها با استفاده از آزمون آماری تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند یافته‌ها: نتایج نشان داد، هر دو آموزش‌های شناختی رفتاری و ادراک حرکتی بر کاهش اختلال ریاضی در دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری اثربخش بودند (01/0p<) و بین اثربخشی آموزش‌های شناختی رفتاری و ادراک حرکتی بر کاهش اختلال ریاضی در دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری، تفاوت معنا‌داری وجود نداشت (05/0p>) و این نتیجه تا مرحله پیگری تدوام داشت. نتیجه‌گیری: بنابراین می‌توان نتیجه گرفت، از آموزش‌های شناختی رفتاری و ادراک حرکتی در جهت کاهش اختلال ریاضی در دانش‌آموزان بهره برد.
 
شماره‌ی مقاله: 4
واژه‌های کلیدی: اختلال ریاضی، آموزش شناختی رفتاری و آموزش ادراک حرکتی.
متن کامل [PDF 1126 kb]   (455 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/11/25 | پذیرش: 1399/10/14 | انتشار: 1400/9/8
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mamlekatdoust F, pash R, bakhtear pour S, talebzade shoshtari M. The comparison effect of Cognitive-behavioral training and Motor perception on Math disorder in students with learning disorders. JOEC 2021; 21 (3) : 4
URL: http://joec.ir/article-1-1259-fa.html

مملکت دوست فرح، پاشا رضا، بختیارپور سعید، طالب زاده شوشتری مرضیه. مقایسه اثربخشی آموزش‌های شناختی رفتاری و ادراک حرکتی بر اختلال ریاضی در دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری. فصلنامه كودكان استثنايي. 1400; 21 (3) :43-54

URL: http://joec.ir/article-1-1259-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 21، شماره 3 - ( 9-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4660