1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول 2- دانش آموخته گروه روانشناسی، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول 3- استادیار گروه روانشناسی، واحد دزفول
چکیده: (2592 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش تنظیم هیجانی بر ادراک خود و ابراز وجود دانشآموزان با نارسایی یادگیری انجام شد. روش: روش پژوهش شبهآزمایشی با پیشآزمون - پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان با نارسایی یادگیری شهر اهواز در سال تحصیلی 97-98 و نمونه پژوهش 30 نفر از این دانشآموزان بود که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) گمارده شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای ادراک خود (هارتر، 1985) و پرسشنامه ابراز وجود (تامپسون و برنبام، 2011) استفاده شد. آموزش تنظیم هیجانی به مدت هشت جلسه 60 دقیقهای به گروه آزمایش ارائه شد و گروه کنترل، مداخلهای در این زمینه دریافت نکردند. یافتهها: نتایج تحلیل کوواریانس تکمتغیره نشان داد بین نمرههای پسآزمون دو گروه آزمایش و کنترل در متغیرهای ابراز وجود و ادراک خود تفاوت معناداری وجود دارد (001/0P<). نتیجهگیری: بنابراینآموزش تنظیم هیجانی منجر به بهبود ادراک خود و ابراز وجود دانشآموزان با نارسایی یادگیری میشود.
Effectiveness of Emotion Regulation Training in Improving Self-Perception and Assertiveness of Students with Learning Disabilities. JOEC 2020; 20 (3) :48-37 URL: http://joec.ir/article-1-1253-fa.html
هارون رشیدی همایون، کاشی زاده پریسا، کاظمیان مقدم کبری. اثربخشی آموزش تنظیم هیجانی بر ادراک خود و ابراز وجود دانشآموزان با نارسایی یادگیری. فصلنامه كودكان استثنايي. 1399; 20 (3) :48-37