[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 21، شماره 4 - ( 10-1400 ) ::
جلد 21 شماره 4 صفحات 74-63 برگشت به فهرست نسخه ها
تجربه‌های زیسته دانش‌آموزان مبتلا‌ به اختلال یادگیری ویژه از بافت تحصیلی: رویکردی پدیدارشناسانه
نرگس پورطالب*1 ، رحیم بدری2 ، شهروز نعمتی3 ، تورج هاشمی2
1- دانشجوی دکتری دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز
2- استاد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز
3- دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز
چکیده:   (1741 مشاهده)

هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تجربه‌های زیسته دانش‌آموزان مبتلا به اختلال یادگیری ویژه از بافت تحصیلی آنان انجام گرفت. روش: پژوهش حاضر از نوع پژوهش‌های کیفی و مبتنی بر رویکرد پدیدارشناسی است. جامعه پژوهش دانش‌آموزان دختر دارای اختلال یادگیری ویژه در تبریز بودند که به روش نمونه‌گیری هدفمند آزمودنی‌ها انتخاب شدند. اطلاعات با استفاده از مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته و از 14 دانش‌آموز دارای ملاک‌های ورود به پژوهش گردآوری شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش پدیدارشناسی اسمیت استفاده شد که در آن 3 مضمون اصلی و 19 مضمون فرعی از دادهها استخراج شد. یافتهها: براساس نتایج حاصل از تحلیل دادهها مضامین اصلی و فرعی این پژوهش عبارت هستند از پاسخهای هیجانی (استرس، تنش، خشم، احساس حقارت، احساس تنهایی، خستگی هیجانی، نگرانی و خودسرزنشگری)، پاسخهای روانی تحصیلی (استقلالنداشتن در انجام تکالیف، بیارزش جلوهدادن درس و تحصیل، پنهانکاری تحصیلی، پرخاشگری، درماندگی آموخته، ترس از امتحان، عزتنفس پایین و اعتمادبهنفس پایین) و پاسخهای اجتماعی (خجالتکشیدن، احساس طردشدن از جانب همسالان و معلمان و انزوا).  نتیجهگیری: نتایج حاصل از این پژوهش راهگشای پژوهشهای بیشتر در حوزه مداخلههای مربوط به اختلال یادگیری ویژه خواهد بود زیرا یافتههای حاصل، طراحی و ارزیابی اثربخشی روشهای درمانی را میطلبد که بتواند ابعاد مختلف مشکلات این گروه از دانشآموزان را پوشش دهد.
شماره‌ی مقاله: 5
واژه‌های کلیدی: اختلال یادگیری ویژه، مطالعه پدیدار شناختی، تجارب زیسته، دانش‌آموزان.
متن کامل [PDF 1044 kb]   (708 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/10/25 | پذیرش: 1400/9/30 | انتشار: 1400/11/16
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pourtaleb N, Badri R, Nemati S, Hashemi T. The Lived Experience of Students with Specific Learning Disability from Academic Content: A Phenomenological Study. JOEC 2021; 21 (4) : 5
URL: http://joec.ir/article-1-1242-fa.html

پورطالب نرگس، بدری رحیم، نعمتی شهروز، هاشمی تورج. تجربه‌های زیسته دانش‌آموزان مبتلا‌ به اختلال یادگیری ویژه از بافت تحصیلی: رویکردی پدیدارشناسانه. فصلنامه كودكان استثنايي. 1400; 21 (4) :63-74

URL: http://joec.ir/article-1-1242-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 21، شماره 4 - ( 10-1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4710