1- دانشجوی دکتری دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز 2- استاد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز 3- دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز
چکیده: (1741 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تجربههای زیسته دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری ویژه از بافت تحصیلی آنان انجام گرفت. روش: پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای کیفی و مبتنی بر رویکرد پدیدارشناسی است. جامعه پژوهش دانشآموزان دختر دارای اختلال یادگیری ویژه در تبریز بودند که به روش نمونهگیری هدفمند آزمودنیها انتخاب شدند. اطلاعات با استفاده از مصاحبههای نیمهساختاریافته و از 14 دانشآموز دارای ملاکهای ورود به پژوهش گردآوری شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش پدیدارشناسی اسمیت استفاده شد که در آن 3 مضمون اصلی و 19 مضمون فرعی از دادهها استخراج شد.یافتهها: براساس نتایج حاصل از تحلیل دادهها مضامین اصلی و فرعی این پژوهش عبارت هستند از پاسخهای هیجانی (استرس، تنش، خشم، احساس حقارت، احساس تنهایی، خستگی هیجانی، نگرانی و خودسرزنشگری)، پاسخهای روانی تحصیلی (استقلالنداشتن در انجام تکالیف، بیارزش جلوهدادن درس و تحصیل، پنهانکاری تحصیلی، پرخاشگری، درماندگی آموخته، ترس از امتحان، عزتنفس پایین و اعتمادبهنفس پایین) و پاسخهای اجتماعی (خجالتکشیدن، احساس طردشدن از جانب همسالان و معلمان و انزوا). نتیجهگیری: نتایج حاصل از این پژوهش راهگشای پژوهشهای بیشتر در حوزه مداخلههای مربوط به اختلال یادگیری ویژه خواهد بود زیرا یافتههای حاصل، طراحی و ارزیابی اثربخشی روشهای درمانی را میطلبد که بتواند ابعاد مختلف مشکلات این گروه از دانشآموزان را پوشش دهد.
Pourtaleb N, Badri R, Nemati S, Hashemi T. The Lived Experience of Students with Specific Learning Disability from Academic Content: A Phenomenological Study. JOEC 2021; 21 (4) : 5 URL: http://joec.ir/article-1-1242-fa.html
پورطالب نرگس، بدری رحیم، نعمتی شهروز، هاشمی تورج. تجربههای زیسته دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری ویژه از بافت تحصیلی: رویکردی پدیدارشناسانه. فصلنامه كودكان استثنايي. 1400; 21 (4) :63-74