1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود، شاهرود، ایران 2- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، 3- گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود
چکیده: (2915 مشاهده)
هدف :پژوهش حاضر با هدف اثر بخشی برنامه شناختی رفتاری مثبتنگر بر کارکردهای اجرایی و مهارتهای اجتماعی، بر روی دانشجویان داری نقص توجه/ بیشفعالی دانشگاه شهر دامغان انجام شد. روش: جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانشجویان (دختر و پسر) دانشگاه دامغان در سال 1397 بود که در طرح پایش سلامت روانی دانشجویی شرکت کردند. تعداد 30 دانشجو که در پرسشنامه غربالگری نقص توجه و بیشفعالی کانرز بالاترین نمره را کسب کردند در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) بهصورت تصادفی انتخاب شدند. پس از آن هر دو گروه، پرسشنامههای کارکردهای اجرایی بارکلی و مهارتهای اجتماعی ریگو و کاناری را تکمیل کردند. گروه آزمایش به مدت 12 جلسه تحت آموزش برنامه شناختی رفتاری مثبتنگر قرار گرفتند. بعد از اتمام آموزش هر دو گروه مجدداً پرسشنامههای فوق را تکمیل نمودند. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 24 و روش تحلیل کوواریانس چند متغیری تحلیل شد و سطح معناداری برابر با 05/0 استفاده شد. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد تأثیر آموزش برنامه شناختی رفتاری مثبتنگر بر کارکردهای اجرایی و مهارتهای اجتماعی و زیرمقیاسهای آنها معنادار بود (001/0P<). با این حال، بین دو گروه آزمایش و کنترل در ارتباط با کارکردهای اجرایی، مهارتهای اجتماعی و خرده مقیاسهای آنها تفاوت معناداری وجود دارد. نتیجهگیری: با به کارگیری برنامه شناختی رفتاری مثبتنگر، تغییر باورها، مثبتاندیشی، آموزش رفتارها و راهکارهای مؤثر، میتوان کارکردهای اجرایی و مهارتهای اجتماعی دانشجویان دارای نقص توجه/بیش فعالی را بهبود بخشید.
yamini S, sharifi daramadi P, Aghae H. Effectiveness of Positive Cognitive-Behavioral Training on Executive Functions and Social Skills in Students with ADHD. JOEC 2020; 20 (2) :131-144 URL: http://joec.ir/article-1-1218-fa.html
یمینی سارا، شریفی درآمدی پرویز، آقایی حکیمه. اثربخشی آموزش شناختی رفتاری مثبت نگر بر کارکردهای اجرایی و مهارتهای اجتماعی دانشجویان با نقص توجه /بیشفعالی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1399; 20 (2) :131-144