[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
اعضای هیئت تحریریه و سردبیری::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
میانگین بازه زمانی فرایند داوری و پذیرش مقاله::
فلودیاگرام::
مقالات آماده انتشار::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
اصول اخلاق نشر::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
::
نرخ انتشار

مقالات منتشر شده: 632
نرخ پذیرش: 43.1
نرخ رد: 56.9
میانگین داوری: 279 روز
میانگین انتشار: 186 روز

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
بانک ها و پایگاههای نمایه کننده نشریه
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 20، شماره 2 - ( 6-1399 ) ::
جلد 20 شماره 2 صفحات 144-131 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش شناختی رفتاری مثبت نگر بر کارکردهای اجرایی و مهارت‌های اجتماعی دانشجویان با نقص توجه /بیش‌فعالی
سارا یمینی1 ، پرویز شریفی درآمدی2 ، حکیمه آقایی 3
1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود، شاهرود، ایران
2- دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی،
3- گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود
چکیده:   (2915 مشاهده)
هدف :پژوهش حاضر با هدف اثر بخشی برنامه شناختی رفتاری مثبت‌نگر بر کارکردهای اجرایی و مهارت‌های اجتماعی، بر روی دانشجویان داری نقص توجه/ بیش‌فعالی دانشگاه شهر دامغان انجام شد. روش: جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانشجویان (دختر و پسر) دانشگاه دامغان در سال 1397  بود که در طرح پایش سلامت روانی دانشجویی شرکت کردند. تعداد 30 دانشجو که در پرسشنامه غربالگری نقص توجه و بیش‌فعالی کانرز بالاترین نمره را کسب کردند در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) به‌صورت تصادفی انتخاب شدند. پس‌ از آن هر دو گروه، پرسشنامه‌های کارکردهای اجرایی بارکلی و مهارت‌های اجتماعی ریگو و کاناری را تکمیل کردند. گروه آزمایش به مدت 12 جلسه تحت آموزش برنامه شناختی رفتاری مثبت‌نگر قرار گرفتند. بعد از اتمام آموزش هر دو گروه مجدداً پرسشنامه‌های فوق را تکمیل نمودند. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 24 و روش تحلیل کوواریانس چند متغیری تحلیل شد و سطح معناداری برابر با 05/0  استفاده شد. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد تأثیر آموزش برنامه شناختی رفتاری مثبت‌نگر بر کارکردهای اجرایی و مهارت‌های اجتماعی و زیرمقیاس‌های آنها معنادار بود (001/0P<). با این حال، بین دو گروه آزمایش و کنترل در ارتباط با کارکردهای اجرایی، مهارت‌های اجتماعی و خرده مقیاس‌های آنها تفاوت معناداری وجود دارد. نتیجه‌گیری: با به کارگیری برنامه شناختی رفتاری مثبت‌نگر، تغییر باورها، مثبت‌اندیشی، آموزش رفتارها و راهکارهای مؤثر، می‌توان کارکردهای اجرایی و مهارت‌های اجتماعی دانشجویان دارای نقص توجه/بیش فعالی را بهبود بخشید.
واژه‌های کلیدی: آموزش شناختی-رفتاری مثبت‌نگر، کارکردهای اجرایی، مهارت­های اجتماعی، نقص توجه/ بیش‌فعالی.
متن کامل [PDF 234 kb]   (1003 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/9/16 | پذیرش: 1399/3/8 | انتشار: 1399/7/6
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

yamini S, sharifi daramadi P, Aghae H. Effectiveness of Positive Cognitive-Behavioral Training on Executive Functions and Social Skills in Students with ADHD. JOEC 2020; 20 (2) :131-144
URL: http://joec.ir/article-1-1218-fa.html

یمینی سارا، شریفی درآمدی پرویز، آقایی حکیمه. اثربخشی آموزش شناختی رفتاری مثبت نگر بر کارکردهای اجرایی و مهارت‌های اجتماعی دانشجویان با نقص توجه /بیش‌فعالی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1399; 20 (2) :131-144

URL: http://joec.ir/article-1-1218-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 20، شماره 2 - ( 6-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645