[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
اعضای هیئت تحریریه و سردبیری::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
میانگین بازه زمانی فرایند داوری و پذیرش مقاله::
فلودیاگرام::
مقالات آماده انتشار::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
اصول اخلاق نشر::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
::
نرخ انتشار

مقالات منتشر شده: 632
نرخ پذیرش: 43.1
نرخ رد: 56.9
میانگین داوری: 279 روز
میانگین انتشار: 186 روز

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
بانک ها و پایگاههای نمایه کننده نشریه
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 20، شماره 3 - ( 8-1399 ) ::
جلد 20 شماره 3 صفحات 49-64 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی توانبخشی شناختی مبتنی بر بازی‌های رایانه‌ای بر شدت علایم کودکان مبتلا‌به اختلال نقص توجه/بیش‌فعالی
نظام الدین قاسمی 1، حبیب هادیان فرد2 ، پریسا اوریادی1
1- دانشگاه سلمان فارسی کازرون
2- دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، گروه روان شناسی
چکیده:   (1906 مشاهده)
 هدف: امروزه درمان‌های زودهنگام و قطعی اختلال نقص توجه/ بیش‌فعالی به‌‌عنوان شایع‌ترین اختلال عصب- رشدی به دلیل اثرات مخرب تحولی آن، به سمت درمان‌های مبتنی براستفاده از فناوری‌های‌های رایانه‌ای گسترش پیدا کرده‌اند. بر همین اساس هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی توانبخشی شناختی مبتنی بر بازی‌های رایانه‌ای بر شدت اختلال نقص توجه/ بیش‌فعالی بود. روش: پژوهش نیمه‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان مبتلا‌به اختلال نقص توجه/ بیش‌فعالی مقطع ابتدایی شهرستان شیراز در زمستان سال 1397 بود که 32 دانش‌آموز مبتلا‌به صورت در دسترس به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. پرسشنامه‌های کانرز والدینی و ویرایش چهارم مقیاس توانایی و مشکلات سوانسون، نولان و پلهـام (SDQ) به‌وسیله والدین و معلمان تکمیل شد. کودکان به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند و پیش‌آزمون به‌وسیله آزمون عملکرد پیوسته (CPT) درباره آنها انجام شد. گروه آزمایش توانبخشی شناختی مبتنی بر بازی‌های رایانه‌ای را به صورت سه بار در هفته و به مدت یک ماه و در مجموع 12 جلسه دریافت کردند. پس‌آزمون و پیگیری 45 روزه به‌وسیله والدین، معلمان و کودکان انجام شد. داده‌ها به کمک نرم‌افزار SPSS-24 و با استفاده از تحلیل واریانس با اندازه‌گیری تکراری تحلیل شد. یافته‌ها: نشان داد تفاوت معناداری در گروه آزمایش پس از اعمال مداخله در شدت علایم این اختلال نسبت به گروه گواه وجود دارد. همچنین توانبخشی شناختی مبتنی بر بازی‌های رایانه‌ای بر شاخص‌های تکانشگری، فزون‌کنشی، نشانه‌های هیجانی، مشکلات با همتایان و رفتار مطلوب اجتماعی این کودکان در پس‌آزمون و پیگیری 45 روزه تأثیر معنادار داشته و تنها در کاهش علایم بیماری‌های روانتنی این کودکان در هر دو مرحله تأثیر معنادار نداشته است. نتیجه‌گیری: می‌توان گفت توانبخشی شناختی مبتنی بر بازی‌های رایانه‌ای درمانی مؤثر و پایدار در درمان شدت اختلال نقص توجه/ بیش‌فعالی است.
واژه‌های کلیدی: اختلال نقص توجه/ بیش‌‌فعالی، توانبخشی شناختی مبتنی بر بازی‌های رایانه‌ای.
متن کامل [PDF 1130 kb]   (768 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/7/7 | پذیرش: 1399/7/20 | انتشار: 1399/9/18
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghasemi N, Hadianfard H, Oryadi P. The Effectiveness of Cognitive Rehabilitation based on Computer Games on Symptom Severity of Children with Attention Deficit / Hyperactivity Disorder. JOEC 2020; 20 (3) :64-49
URL: http://joec.ir/article-1-1177-fa.html

قاسمی نظام الدین، هادیان فرد حبیب، اوریادی پریسا. اثربخشی توانبخشی شناختی مبتنی بر بازی‌های رایانه‌ای بر شدت علایم کودکان مبتلا‌به اختلال نقص توجه/بیش‌فعالی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1399; 20 (3) :64-49

URL: http://joec.ir/article-1-1177-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 20، شماره 3 - ( 8-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645