1- دانشگاه سلمان فارسی کازرون 2- دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، گروه روان شناسی
چکیده: (1906 مشاهده)
هدف: امروزه درمانهای زودهنگام و قطعی اختلال نقصتوجه/ بیشفعالی بهعنوان شایعترین اختلالعصب- رشدی به دلیل اثرات مخرب تحولی آن، به سمت درمانهای مبتنی براستفاده از فناوریهایهای رایانهای گسترش پیدا کردهاند. بر همین اساس هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی توانبخشی شناختی مبتنی بر بازیهای رایانهای بر شدت اختلال نقصتوجه/بیشفعالی بود. روش: پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان مبتلابه اختلال نقصتوجه/بیشفعالی مقطع ابتدایی شهرستان شیراز در زمستان سال 1397 بود که 32 دانشآموز مبتلابه صورت در دسترس بهعنوان نمونه انتخاب شدند. پرسشنامههای کانرز والدینی و ویرایش چهارم مقیاس توانایی و مشکلات سوانسون، نولان و پلهـام(SDQ) بهوسیله والدین و معلمان تکمیل شد. کودکان به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند و پیشآزمون بهوسیله آزمون عملکرد پیوسته (CPT) درباره آنها انجام شد. گروه آزمایش توانبخشی شناختی مبتنی بر بازیهای رایانهای را به صورت سه بار در هفته و به مدت یک ماه و در مجموع 12 جلسه دریافت کردند. پسآزمون و پیگیری 45 روزه بهوسیله والدین، معلمان و کودکان انجام شد. دادهها به کمک نرمافزار SPSS-24 و با استفاده از تحلیل واریانس با اندازهگیری تکراری تحلیل شد.یافتهها: نشان داد تفاوت معناداری در گروه آزمایش پس از اعمال مداخله در شدت علایم این اختلال نسبت به گروه گواه وجود دارد. همچنین توانبخشی شناختی مبتنی بر بازیهای رایانهای بر شاخصهای تکانشگری، فزونکنشی، نشانههای هیجانی، مشکلات با همتایان و رفتار مطلوب اجتماعی این کودکان در پسآزمون و پیگیری 45 روزه تأثیر معنادار داشته و تنها در کاهش علایم بیماریهای روانتنی این کودکان در هر دو مرحله تأثیر معنادار نداشته است. نتیجهگیری: میتوان گفت توانبخشی شناختی مبتنی بر بازیهای رایانهای درمانی مؤثر و پایدار در درمان شدت اختلال نقصتوجه/بیشفعالی است.
Ghasemi N, Hadianfard H, Oryadi P. The Effectiveness of Cognitive Rehabilitation based on Computer Games on Symptom Severity of Children with Attention Deficit / Hyperactivity Disorder. JOEC 2020; 20 (3) :64-49 URL: http://joec.ir/article-1-1177-fa.html
قاسمی نظام الدین، هادیان فرد حبیب، اوریادی پریسا. اثربخشی توانبخشی شناختی مبتنی بر بازیهای رایانهای بر شدت علایم کودکان مبتلابه اختلال نقص توجه/بیشفعالی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1399; 20 (3) :64-49