[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
اعضای هیئت تحریریه و سردبیری::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
میانگین بازه زمانی فرایند داوری و پذیرش مقاله::
فلودیاگرام::
مقالات آماده انتشار::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
اصول اخلاق نشر::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
::
نرخ انتشار

مقالات منتشر شده: 632
نرخ پذیرش: 43.1
نرخ رد: 56.9
میانگین داوری: 279 روز
میانگین انتشار: 186 روز

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
بانک ها و پایگاههای نمایه کننده نشریه
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 20، شماره 3 - ( 8-1399 ) ::
جلد 20 شماره 3 صفحات 99-112 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی الگوی عصب روان‌شناختی خلاق سازی ذهن بر بهبود کارکردهای ادراکی- حرکتی، بینایی- فضایی و حافظه دانش‌آموزان حساب نارسا پایه اول تا پنجم دوره ابتدایی
علیرضا پیرخائفی1، غزل سادات پورنسایی1، مجتبی صداقتی فرد1
1- گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار
چکیده:   (1433 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر به منظور ارزیابی اثربخشی الگوی عصب روان‌شناختی خلاق‌سازی ذهن بر بهبود کارکردهای ادراکی- حرکتی، بینایی- فضایی و حافظه در کودکان دارای اختلال یادگیری حساب نارسا بود. روش: طرح پژوهش، نیمه‌آزمایشی همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری، شامل 204 نفر از کودکان پایه اول تا پنجم دارای اختلال یادگیری حساب نارسا بود که در سال تحصیلی 97-98 در شهرستان بندرانزلی مشغول به تحصیل بودند. نخست تعداد 30 نفر از دانش‌آموزان دارای اختلال یادگیری حساب نارسا (که با استفاده از تست وکسلر و ریاضیات کی مت تشخیص داده شدند) به روش نمونه‌گیری در دسترس و بر‌اساس ملاک‌های ورود، انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند، سپس پرسشنامه‌های ادراکی- حرکتی کراتی، آزمون دیداری- فضایی بلوک‌های کرسی و آزمون حافظه آلووی بر هر دو گروه اجرا شد. پس از آن، الگوی عصب روان‌شناسی خلاق‌سازی ذهن (پورنسایی، پیرخائفی و صداقتی‌فرد، 1398) روی گروه آزمایش در 12 جلسه دو ساعته اجرا شد و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. داده‌ها با استفاده از آزمون کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: میانگین گروه‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس نشان داد. نمره کارکرد ادراکی- حرکتی (01/0­p> ،4/744F=)، کارکرد بینایی- فضایی(01/0­p> ،5/471F=) و کارکرد حافظه (01/0­p> ،744F=) گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل به صورت معناداری افزایش پیدا کرده است. نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش نشان می‌دهد، الگوی عصب روان‌شناختی خلاق‌سازی ذهن در بهبود کارکردهای دیداری- حرکتی، بینایی- فضایی و حافظه کودکان حساب نارسا مؤثر است.
واژه‌های کلیدی: الگوی عصب روان‌شناختی، خلاق‌سازی ذهن، دیداری- حرکتی، بینایی-فضایی، حافظه، حساب نارسا
متن کامل [PDF 977 kb]   (737 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/6/31 | پذیرش: 1398/12/5 | انتشار: 1399/9/23
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The Effectiveness of Neuropsychological Model of Making of Creative Mind on Improving the Functions of Perceptual-Motion, Spatial-Vision, and Memory Children of Dyscalculia. JOEC 2020; 20 (3) :112-99
URL: http://joec.ir/article-1-1173-fa.html

پیرخائفی علیرضا، پورنسایی غزل سادات، صداقتی فرد مجتبی. اثربخشی الگوی عصب روان‌شناختی خلاق سازی ذهن بر بهبود کارکردهای ادراکی- حرکتی، بینایی- فضایی و حافظه دانش‌آموزان حساب نارسا پایه اول تا پنجم دوره ابتدایی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1399; 20 (3) :112-99

URL: http://joec.ir/article-1-1173-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 20، شماره 3 - ( 8-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645