هدف: پژوهش حاضر به منظور ارزیابی اثربخشی الگوی عصب روانشناختی خلاقسازی ذهن بر بهبود کارکردهای ادراکی- حرکتی، بینایی- فضایی و حافظه در کودکان دارای اختلال یادگیری حساب نارسا بود. روش: طرح پژوهش، نیمهآزمایشی همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری، شامل 204 نفر از کودکان پایه اول تا پنجم دارای اختلال یادگیری حساب نارسا بود که در سال تحصیلی 97-98 در شهرستان بندرانزلی مشغول به تحصیل بودند. نخست تعداد 30 نفر از دانشآموزان دارای اختلال یادگیری حساب نارسا (که با استفاده از تست وکسلر و ریاضیات کی مت تشخیص داده شدند) به روش نمونهگیری در دسترس و براساس ملاکهای ورود، انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند، سپس پرسشنامههای ادراکی- حرکتی کراتی، آزمون دیداری- فضایی بلوکهای کرسی و آزمون حافظه آلووی بر هر دو گروه اجرا شد. پس از آن، الگوی عصب روانشناسی خلاقسازی ذهن (پورنسایی، پیرخائفی و صداقتیفرد، 1398) روی گروه آزمایش در 12 جلسه دو ساعته اجرا شد و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. دادهها با استفاده از آزمون کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها:میانگین گروهها با استفاده از تحلیل کوواریانس نشان داد. نمره کارکرد ادراکی- حرکتی (01/0p> ،4/744F=)، کارکرد بینایی- فضایی(01/0p> ،5/471F=) و کارکرد حافظه (01/0p> ،744F=) گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل به صورت معناداری افزایش پیدا کرده است. نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان میدهد، الگوی عصب روانشناختی خلاقسازی ذهن در بهبود کارکردهای دیداری- حرکتی، بینایی- فضایی و حافظه کودکان حساب نارسا مؤثر است.
The Effectiveness of Neuropsychological Model of Making of Creative Mind on Improving the Functions of Perceptual-Motion, Spatial-Vision, and Memory Children of Dyscalculia. JOEC 2020; 20 (3) :112-99 URL: http://joec.ir/article-1-1173-fa.html
پیرخائفی علیرضا، پورنسایی غزل سادات، صداقتی فرد مجتبی. اثربخشی الگوی عصب روانشناختی خلاق سازی ذهن بر بهبود کارکردهای ادراکی- حرکتی، بینایی- فضایی و حافظه دانشآموزان حساب نارسا پایه اول تا پنجم دوره ابتدایی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1399; 20 (3) :112-99