هدف: پژوهش حاضر با هدف تدوین برنامه آموزش توجه برای دانشآموزان با اختلال نقص توجه/ بیش فعالی دوره ابتدایی انجام شده است. روش: روش پژوهش کیفی با استفاده از تحلیل مضمون روش استرلینگ (2001) می باشد. روش نمونهگیری استفاده شده در پژوهش، روش نمونهگیری هدفمند در حد اشباع است. بهمنظوربررسیرواییمحتواییازدوضریبنسبیرواییمحتوا (CVR) وشاخصرواییمحتوا (CVI) استفاده شده است. یافتهها: در پایان از نتایج تحلیل مضمون برای مضمون فراگیر توجه، 4 مضمون سازماندهنده (توجه پایدار، توجه انتخابی، توجه متناوب و توجه تقسیمشده) و 22 مضمون پایه شناسایی شد. سپس بر اساس مضامین به دست آمده، بسته آموزش توجه، تدوین و اعتباریایی شد که از اعتبار مناسبی نیز برخوردار بود. نتیجهگیری: بنابراین درمانگران علاوه بر روشهای قبلی میتوانند از این بسته آموزشی برای دانشآزموان با اختلال نقص توجه/بیش فعالی استفاده کنند.
Designing an Attention Training Program for Students with Attention Deficit Hyperactivity Disorder. JOEC 2020; 20 (1) :73-86 URL: http://joec.ir/article-1-1137-fa.html
عباسیان مینا، شهنی ییلاق منیجه، مکتبی غلامحسین، عابدی احمد. تدوین برنامه آموزش توجه برای دانشآموزان با اختلال نقص توجه/ بیشفعالی: یک مطالعه کیفی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1399; 20 (1) :73-86