1- دانشجوی دکترای روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، 2- استادیار روانشناسی، گروه روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران. 3- دانشیار علوم اعصاب شناختی، گروه پزشکی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
چکیده: (2388 مشاهده)
هدف:نارساخوانی یکی شایعترین اختلالهای یادگیری است. یکی از عوامل اصلی که در این اختلال نقش عمده دارد، نقص در توجه و حافظه کاری دیداری- شنیداری است که باعثمشکلات زیادی در زمینه تحصیل آنها میشود. این پژوهش به منظور بررسی اثربخشی تحریک الکتریکی مغزی (tDCS) بر توجه و حافظه کاری دیداری- شنیداری در کودکان نارساخوان دوره ابتدایی انجامشد. روش:از بین دانشآموز پسر دوره ابتدایی مدارس اختلالهای یادگیری شهرستان سقز به شیوه نمونهگیری هدفمند 24 نفر انتخاب شدند، آزمودنیها را به صورت تصادفی به دو گروه آزمایشی و کنترل تقسیم کرده سپس آزمونیها قبل و بعد از درمان بهوسیله آزمون ان بک و آزمون خواندن کرمی نوری و مرادی (نما) ارزیابی شدند. گروه مداخله 15 جلسه به صورت یک روز در میان با شدت 5/1 میلیآمپر به مدت 20 دقیقه در ناحیه DLPFCتحت درمان تحریک الکتریکی مغزی (tDCS) براساس توافق نامه درمان قرار گرفتند، اما گروه شاهد هیچگونه مداخلهای دریافت نکردند. دادهها با روش آماری تحلیل کوواریانس و نرمافزار20 SPSSتجزیه و تحلیل شدند. یافتهها:نتایج نشان میدهد که بین گروه مداخله و کنترل در بهبودحافظه کاری دیداری و توجه تفاوت معنادار وجود دارد. همچنین تحریکآندی، تأثیر مثبت در بهبود عملکرد فرد در بعد شنیداری حافظه کاری دارد، اما معنادار نیست.نتیجهگیری: میتوان نتیجه گرفت که تحریک آندی بر توجه و حافظه کاری دیداری مؤثر و موجب بهبود مشکل نارساخوانی میباشد.
Moslemi B, Azmodeh M, Tabatabaei S M, Alivandi Vafa M. The effectiveness of transcranial direct current stimulation (tDCS) on attention and visual-auditory working memory in children with dyslexia. JOEC 2021; 20 (4) :104-93 URL: http://joec.ir/article-1-1133-fa.html
مسلمی بختیار، آزموده معصومه، طباطبایی سید محمود، علیوندی وفا مرضیه. اثربخشی تحریک الکتریکی از روی جمجمه (tDCS) بر توجه و حافظه فعال دیداری - شنیداری در کودکان مبتلابه اختلال نارساخوانی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1399; 20 (4) :104-93