[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
اعضای هیئت تحریریه و سردبیری::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
میانگین بازه زمانی فرایند داوری و پذیرش مقاله::
فلودیاگرام::
مقالات آماده انتشار::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
اصول اخلاق نشر::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
::
نرخ انتشار

مقالات منتشر شده: 632
نرخ پذیرش: 43.1
نرخ رد: 56.9
میانگین داوری: 279 روز
میانگین انتشار: 186 روز

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
بانک ها و پایگاههای نمایه کننده نشریه
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 20، شماره 1 - ( 4-1399 ) ::
جلد 20 شماره 1 صفحات 128-115 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی درمان واقعیت مجازی با نوروفیدبک بر تکانش‌گری دانش‌آموزان دارای اختلال نقص توجه/ بیش‌فعالی
مهدی تبریزی1 ، غلامرضا منشئی 2، امیر قمرانی3 ، جواد راستی4
1- دانشجوی دکترای مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان
2- دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان
3- استادیار گروه مهندسی پزشکی، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه اصفهان
4- استادیار گروه کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان
چکیده:   (2741 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثر‌بخشی واقعیت مجازی با نوروفیدبک بر تکانش‌گری دانش‌آموزان دارای اختلال نقص توجه/ بیش‌فعالی انجام شده است. روش: این پژوهش از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون، بررسی و پیگیری بود. جامعه آماری عبارت بود از دانش‌آموزان 7-12 ساله با اختلال نقص توجه/ بیش‌فعالی شهر اصفهان که از بین آنها 48 نفر به شیوه هدفمند انتخاب و به شیوه تصادفی به 3 گروه واقعیت مجازی، نوروفیدبک و کنترل (هر گروه 16 نفر) تقسیم شدند. آزمون اسنپ4 برای سنجش میزان و نوع اختلال بیش‌فعالی کودکان به‌وسیله مادران آنها تکمیل شد. گروه آزمایش واقعیت مجازی تعداد 10 جلسه مداخله نرم‌افزار واقعیت مجازی از نوع واقعیت افزوده و گروه آزمایش نوروفیدبک تعداد 30 جلسه درمان نوروفیدبک دریافت کردند. گروه کنترل هیچ مداخله‌ای دریافت نکرد. سپس پس‌آزمون و بعد از آن پیگیری اجرا شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که واقعیت مجازی و نوروفیدبک در کاهش تکانش‌گری مؤثرند. آثار آنها در مرحله پیگیری نیز ماندگار است و تفاوت بین میانگین‌های دو گروه آزمایش و کنترل نیز معنی‌دار است (001/0>p). نتیجه‌گیری: شواهد به دست آمده نشان می‌دهند که واقعیت مجازی همانند نوروفیدبک در کاهش تکانش‌گری دانش‌آموزان دارای اختلال نقص توجه/ بیش‌فعالی از نوع تکانش‌گری مؤثر می‌باشد.
 
واژه‌های کلیدی: واقعیت مجازی، نوروفیدبک، تکانش‌گری، ADHD.
متن کامل [PDF 217 kb]   (1658 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/4/16 | پذیرش: 1399/2/1 | انتشار: 1399/4/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tabrizi M, Manshaee G, Ghamarani A, Rasti J. Comparison of the Effectiveness of Virtual Reality with Neurofeedback on the Impulsivity of Students with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD). JOEC 2020; 20 (1) :115-128
URL: http://joec.ir/article-1-1121-fa.html

تبریزی مهدی، منشئی غلامرضا، قمرانی امیر، راستی جواد. مقایسه اثربخشی درمان واقعیت مجازی با نوروفیدبک بر تکانش‌گری دانش‌آموزان دارای اختلال نقص توجه/ بیش‌فعالی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1399; 20 (1) :115-128

URL: http://joec.ir/article-1-1121-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 20، شماره 1 - ( 4-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645