1- دانشجوی دکترای مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان 2- دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان 3- استادیار گروه مهندسی پزشکی، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه اصفهان 4- استادیار گروه کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان
چکیده: (3307 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی واقعیت مجازی با نوروفیدبک بر تکانشگری دانشآموزان دارای اختلال نقص توجه/ بیشفعالی انجام شده است. روش: این پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون، بررسی و پیگیری بود. جامعه آماری عبارت بود از دانشآموزان 7-12 ساله با اختلال نقص توجه/ بیشفعالی شهر اصفهان که از بین آنها 48 نفر به شیوه هدفمند انتخاب و به شیوه تصادفی به 3 گروه واقعیت مجازی، نوروفیدبک و کنترل (هر گروه 16 نفر) تقسیم شدند. آزمون اسنپ– 4 برای سنجش میزان و نوع اختلال بیشفعالی کودکان بهوسیله مادران آنها تکمیل شد. گروه آزمایش واقعیت مجازی تعداد 10 جلسه مداخله نرمافزار واقعیت مجازی از نوع واقعیت افزوده و گروه آزمایش نوروفیدبک تعداد 30 جلسه درمان نوروفیدبک دریافت کردند. گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. سپس پسآزمون و بعد از آن پیگیری اجرا شد. یافتهها: نتایج نشان داد که واقعیت مجازی و نوروفیدبک در کاهش تکانشگری مؤثرند. آثار آنها در مرحله پیگیری نیز ماندگار است و تفاوت بین میانگینهای دو گروه آزمایش و کنترل نیز معنیدار است (001/0>p). نتیجهگیری: شواهد به دست آمده نشان میدهند که واقعیت مجازی همانند نوروفیدبک در کاهش تکانشگری دانشآموزان دارای اختلال نقص توجه/ بیشفعالی از نوع تکانشگری مؤثر میباشد.
Tabrizi M, Manshaee G, Ghamarani A, Rasti J. Comparison of the Effectiveness of Virtual Reality with Neurofeedback on the Impulsivity of Students with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD). JOEC 2020; 20 (1) :115-128 URL: http://joec.ir/article-1-1121-fa.html
تبریزی مهدی، منشئی غلامرضا، قمرانی امیر، راستی جواد. مقایسه اثربخشی درمان واقعیت مجازی با نوروفیدبک بر تکانشگری دانشآموزان دارای اختلال نقص توجه/ بیشفعالی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1399; 20 (1) :115-128