[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 20، شماره 1 - ( 4-1399 ) ::
جلد 20 شماره 1 صفحات 98-87 برگشت به فهرست نسخه ها
تنظیم شناختی هیجان و مشکلات رفتاری در کودکان 7 تا 12 سال با نارسایی ویژه در یادگیری ریاضی، خواندن و نوشتن
فرشید علی پور*1، وحید نجاتی2، شهربانو دهرویه3، فاطمه مرادعلیان4، الهه بداقی1
1- دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران
2- دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران
3- دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، ساری
4- دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران،
چکیده:   (3568 مشاهده)
هدف: هدف مطالعه‌ حاضر، بررسی تنظیم شناختی هیجان و مشکلات رفتاری در کودکان دچار نارسایی ویژه یادگیری (ریاضی، خواندن و نوشتن) است. روش: در پژوهش حاضر که از نوع علی مقایسه‌ای بود، از میان جامعه آماری دانش‌آموزان پسر مقطع ابتدایی (۷ - ۱۲ سال) از سال ۱۳۹۵ - ۱۳۹۷ شهر همدان و اراک، ۱۲۰ کودک (۳۰ نفر دچار نارسایی ویژه در یادگیری ریاضی، ۳۰ نفر دچار نارسایی ویژه در یادگیری خواندن، ۳۰ نفر دچار نارسایی ویژه در یادگیری نوشتن و ۳۰ نفر کودک بدون نارسایی ویژه در یادگیری) به روش نمونه‌گیری هدفمند و لحاظ کردن ملاک‌های ورود و خروج به پژوهش انتخاب شدند. از ابزارهای فهرست اختلال‌های خواندن، آزمون ریاضی ایران کی مت، آزمون اختلال نوشتن فلاح چای، پرسشنامه مشکلات رفتاری کانرز و پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان نسخه کودکان برای ارزیابی آزمودنی‌ها استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان می‌دهد که هر سه گروه با اختلال‌های یادگیری در مقایسه نسبت به گروه بهنجار با تفاوت معناداری از میزان کمتر راهبردهای مثبت تنظیم هیجان و میزان بیشتر راهبرهای منفی تنظیم هیجان و مشکلات رفتاری برخوردارند، همچنین نتایج نشان می‌دهد که اختلال خواندن در مقایسه با دو گروه اختلال‌های ریاضی و نوشتن از میزان بیشتر راهبردهای منفی تنظیم هیجان و مشکلات رفتاری همراه است. نتیجه‌گیری: یافته‌های این مطالعه شواهدی بر مشکلات تنظیم هیجانی و رفتاری دانش‌آموزان دچار نارسایی‌های ویژه در یادگیری فراهم می‌کند. بنابراین لازم است مداخله‌ها و آموزش‌های روان‌شناختی در جهت بهبود، اصلاح مشکلات رفتاری و تنظیم هیجان این کودکان لحاظ شود.
واژه‌های کلیدی: اختلال‌های یادگیری خاص، تنظیم شناختی هیجان، کودکان، مشکلات رفتاری
متن کامل [PDF 216 kb]   (2419 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/4/8 | پذیرش: 1399/2/1 | انتشار: 1399/4/9
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Cognitive Emotion Regulation and Behavioral Problems in 7-12 Years Old Children with Specific Learning (Disorders Reading, Writing and Mathematics Deficits). JOEC 2020; 20 (1) :87-98
URL: http://joec.ir/article-1-1113-fa.html

علی پور فرشید، نجاتی وحید، دهرویه شهربانو، مرادعلیان فاطمه، بداقی الهه. تنظیم شناختی هیجان و مشکلات رفتاری در کودکان 7 تا 12 سال با نارسایی ویژه در یادگیری ریاضی، خواندن و نوشتن. فصلنامه كودكان استثنايي. 1399; 20 (1) :87-98

URL: http://joec.ir/article-1-1113-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 20، شماره 1 - ( 4-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660