1- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران 2- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران 3- دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، ساری 4- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران،
چکیده: (3568 مشاهده)
هدف: هدف مطالعه حاضر، بررسی تنظیم شناختی هیجان و مشکلات رفتاری در کودکان دچار نارسایی ویژه یادگیری (ریاضی، خواندن و نوشتن) است. روش: در پژوهش حاضر که از نوع علی مقایسهای بود، از میان جامعه آماری دانشآموزان پسر مقطع ابتدایی (۷ - ۱۲ سال) از سال ۱۳۹۵ - ۱۳۹۷ شهر همدان و اراک، ۱۲۰ کودک (۳۰ نفر دچار نارسایی ویژه در یادگیری ریاضی، ۳۰ نفر دچار نارسایی ویژه در یادگیری خواندن، ۳۰ نفر دچار نارسایی ویژه در یادگیری نوشتن و ۳۰ نفر کودک بدون نارسایی ویژه در یادگیری) به روش نمونهگیری هدفمند و لحاظ کردن ملاکهای ورود و خروج به پژوهش انتخاب شدند. از ابزارهای فهرست اختلالهای خواندن، آزمون ریاضی ایران کی مت،آزمون اختلال نوشتن فلاح چای، پرسشنامه مشکلات رفتاری کانرز و پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان نسخه کودکان برای ارزیابی آزمودنیها استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان میدهد که هر سه گروه با اختلالهای یادگیری در مقایسه نسبت به گروه بهنجار با تفاوت معناداری از میزان کمتر راهبردهای مثبت تنظیم هیجان و میزان بیشتر راهبرهای منفی تنظیم هیجان و مشکلات رفتاری برخوردارند، همچنین نتایج نشان میدهد که اختلال خواندن در مقایسه با دو گروه اختلالهای ریاضی و نوشتن از میزان بیشتر راهبردهای منفی تنظیم هیجان و مشکلات رفتاری همراه است. نتیجهگیری: یافتههای این مطالعه شواهدی بر مشکلات تنظیم هیجانی و رفتاری دانشآموزان دچار نارساییهای ویژه در یادگیری فراهم میکند. بنابراین لازم است مداخلهها و آموزشهای روانشناختی در جهت بهبود، اصلاح مشکلات رفتاری و تنظیم هیجان این کودکان لحاظ شود.
Cognitive Emotion Regulation and Behavioral Problems in 7-12 Years Old Children with Specific Learning (Disorders Reading, Writing and Mathematics Deficits). JOEC 2020; 20 (1) :87-98 URL: http://joec.ir/article-1-1113-fa.html
علی پور فرشید، نجاتی وحید، دهرویه شهربانو، مرادعلیان فاطمه، بداقی الهه. تنظیم شناختی هیجان و مشکلات رفتاری در کودکان 7 تا 12 سال با نارسایی ویژه در یادگیری ریاضی، خواندن و نوشتن. فصلنامه كودكان استثنايي. 1399; 20 (1) :87-98