[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 19، شماره 4 - ( 12-1398 ) ::
جلد 19 شماره 4 صفحات 118-105 برگشت به فهرست نسخه ها
ارتباط میانگین طول گفته و غنای واژگانی با آگاهی‌های فرازبانی نحوی و واژگانی درکودکان دو‌زبانۀ طبیعی و کم‌شنوا (ترکی- فارسی)
دکتر حوریه احدی، آقای حمید رضایی*، دکتر رضا نیلی پور، دکتر فرنوش جارالهی
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
چکیده:   (328 مشاهده)
هدف: با توجه به تأثیر کم­شنوایی بر رشد زبان و مهارت­های فرازبانی و متفاوت بودن مهارت زبانی و فرازبانی در کودکان دوزبانه، بررسی این مهارت­ها در کودکان دوزبانۀ مختلف و مقایسۀ آنها با کودکان دوزبانۀ طبیعی می­تواند به شناخت بیشتر ما از رشد زبان در این کودکان و عوامل دخیل در آن شود. هدف پژوهش حاضر، بررسی و مقایسه مهارت‌های زبانی و فرازبانی کودکان پیش­دبستانی دوزبانۀ (ترکی-فارسی) کم­شنوای دارای کاشتینۀ حلزونی با  کودکان دوزبانۀ (ترکی-فارسی) همتای سنی طبیعی است.
روش: برای انجام این پژوهش 6 کودک دوزبانۀ پیش­دبستانی دارای کاشتینه حلزونی از بین مدارس استثنایی شهر زنجان در سال تحصیلی 98-97  به صورت آمارگیری سرشماری و 6 کودک همتای سنی طبیعی از مدارس شهر زنجان به صورت تصادفی انتخاب و در آزمون­های مهارت‌های زبانی و فرازبانی (میانگین طول گفته، غنای واژگانی و آگاهی واژگانی و آگاهی نحوی) با هم مقایسه شدند. برای بررسی رشد شاخص‌های زبانی از نمونۀ گفتار پیوسته و برای بررسی مهارت­های فرازبانی از آزمون­های آگاهی واژگانی (شامل بررسی محتوایی و ساختاری تعریف واژه) و آگاهی نحوی استفاده شد. 
یافته­ها: بررسی و تحلیل داده­ها نشان داد که در زبان ترکی رشد مهارت­های زبانی و فرازبانی کودکان پیش­دبستانی دوزبانۀ ترکی-فارسی کم­شنوا دچار تأخیر است (05/0>P). اما در زبان فارسی از شاخص­های رشد زبانی فقط میانگین طول گفته (میانگین تعداد تکواژ در گفته) تأخیر دارد (05/0>P) و در هیچ کدام از جنبه‌های محتوایی و ساختاری مهارت تعریف واژگانی کودکان کم‌شنوا تفاوت معناداری مشاهده نشد (05/0<P). پایین بودن سطح توانایی فرازبانی آزمودنی­ها در آزمون­های فرازبانی زبان ترکی را می­توان ناشی از آموزش رسمی زبان فارسی در مدارس دانست. همچنین، ضریب همبستگی اسپیرمن مشخص کرد که میان شاخص‌های رشد زبانی و آگاهی واژگانی کودکان دوزبانۀ ترکی-فارسی کم­شنوا و کودکان همتای طبیعی هم در زبان فارسی و هم ترکی همبستگی مثبت و معنادار وجود دارد.
 
واژه‌های کلیدی: رشدزبانی، میانگین طول گفته، آگاهی واژگانی، آگاهی نحوی، کم‌شنوا، دوزبانگی
متن کامل [PDF 257 kb]   (77 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۸/۲/۲۸ | پذیرش: ۱۳۹۸/۱۰/۳۰ | انتشار: ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

language development and lexical awareness of bilingual (Azeri -Persian) hard of hearing impaired children. JOEC. 2020; 19 (4) :118-105
URL: http://joec.ir/article-1-1077-fa.html

احدی حوریه، رضایی حمید، نیلی پور رضا، جارالهی فرنوش. ارتباط میانگین طول گفته و غنای واژگانی با آگاهی‌های فرازبانی نحوی و واژگانی درکودکان دو‌زبانۀ طبیعی و کم‌شنوا (ترکی- فارسی). فصلنامه كودكان استثنايي. 1398; 19 (4) :118-105

URL: http://joec.ir/article-1-1077-fa.html



دوره 19، شماره 4 - ( 12-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4106