1- دانشگاه پیام نور، سمنان . 2- دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه پیام نور، سمنان . 3- دکتری روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
چکیده: (2481 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسه بازشناسی توانایی هیجانها در دانشآموزان عادی، نیمهشنوا و ناشنوای 14 تا 20 ساله شهر مشهد انجام شده است. روش: این پژوهش کاربردی و از نوع علی مقایسهای است. برای انجام این پژوهش تعداد 105 دانش آموز به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای (برحسب جنسیت و معلولیت) انتخاب و در سه گروه 35 نفره عادی، ناشنوا و کمشنوا گمارده شدند. در این مطالعه از نسخه تغییریافته آزمون بازشناسی چهره بنتون (1978) استفاده شده است که چهار زیرمقیاس غم، خشم، شادی و ترسرا میسنجد. یافته ها: تحلیل واریانس یک راهه و چندمتغیره نشان داد که در مولفههای بازشناسی هیجان شادی فقط بین گروه ناشنوا و گروه عادی تفاوت معنادار وجود دارد. در مولفههای بازشناسی هیجان خشم، بازشناسی هیجان ترس و بازشناسی هیجان غم و نمره کل بازشناسی هیجان بین گروه عادی با دو گروه کم شنوا و ناشنوا تفاوت معنادار وجود دارد. بین گروه کم شنوا و ناشنوا در هیچکدام از چهار مولفه تفاوت معناداری وجود نداشت.نتیجهگیری: دانشآموزان ناشنوا و کمشنوا در درک و پردازش حالتهای هیجانی غم، خشم و ترس به دلیل اینکه تشخیص اینگونه هیجانها نیاز به استفاده از بازنماییهای ذهنی بیشتری دارد، ضعیفتر عمل میکنند.
ziaee M, Tabatabaee M, Rajabpoor M. Comparison of Facial Emotion Recognition Ability among Deaf, Semi- deaf and Normal Hearing People. JOEC 2020; 20 (3) :146-133 URL: http://joec.ir/article-1-1066-fa.html
ضیایی ملیحه، طباطبایی سیدموسی، رجب پور مجتبی. مقایسه توانایی بازشناسی هیجان چهره در افراد ناشنوا، کمشنوا و عادی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1399; 20 (3) :146-133