[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
اعضای هیئت تحریریه و سردبیری::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
میانگین بازه زمانی فرایند داوری و پذیرش مقاله::
فلودیاگرام::
مقالات آماده انتشار::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
اصول اخلاق نشر::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
::
نرخ انتشار

مقالات منتشر شده: 632
نرخ پذیرش: 43.1
نرخ رد: 56.9
میانگین داوری: 279 روز
میانگین انتشار: 186 روز

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
بانک ها و پایگاههای نمایه کننده نشریه
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 20، شماره 4 - ( 11-1399 ) ::
جلد 20 شماره 4 صفحات 67-76 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی برنامه والدگری ذهن‌آگاهانه بر خودتنظیمی هیجانی کودکان دارای اختلال نقص توجه/ بیش‌فعالی
شهروز نعمتی1، رحیم بدری گرگری2، شهرام واحدی2، زهره نوری3
1- روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تبریز
2- استاد روان‌شناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تبریز
3- دانشجوی دکترای روان‌شناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تبریز
چکیده:   (1631 مشاهده)
هدف: این پژوهش به ‌منظور اثربخشی آموزش والدگری ذهن‌آگاهانه بر خودتنظیمی هیجانی کودکان دارای اختلال نقص توجه / بیش‌فعالی انجام شد. روش: طرح حاضر شبه‌آزمایشی، پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش شامل مادران کودکان دارای اختلال نقص توجه / بیش‌فعالی در سال تحصیلی 1397 - 1398 شهر تهران بود که تعداد  30 نفر از مادران کودکان 7 تا 12 ساله دارای اختلال نقص توجه/ بیش‌فعالی (بر‌اساس مصاحبه بالینی و تکمیل مقیاس کانرز والدین) به روش نمونه در دسترس انتخاب شدند و به‌ صورت تصادفی ساده در دو گروه آزمایشی و کنترل گمارده شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از مقیاس کارکردهای اجرایی بریف استفاده شد. سپس برنامه آموزشی والدگری ذهن‌آگاهانه در هشت جلسه دوساعته برای آنها اجرا شد. یافته‌ها: تحلیل کوواریانس نشان داد که مداخله والدگری ذهن‌آگاهانه منجر به ارتقای معنادار نمرات خودتنظیمی هیجانی شد. نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش نشان می‌دهند که والدگری ذهن‌آگاهانه بر افزایش خودتنظیمی هیجانی کودکان مبتلابه اختلال نقص توجه/ بیش‌فعالی تأثیر دارد. همچنین روش والدگری ذهن‌آگاهانه والدین می‌تواند موجب کاهش میزان اضطراب کودکان مبتلابه اختلال نقص توجه/بیش‌فعالی شود. به‌واسطه مؤثر‌بودن برنامه والدگری ذهن‌آگاهانه برافزایش خودتنظیمی هیجانی، طراحی و مداخله این برنامه برای والدین دارای کودکان با اختلال نقص توجه / بیش‌فعالی و سایر گروه‌های نارسایی‌های تحولی پیشنهاد می‌شود.
واژه‌های کلیدی: والدگری ذهن‌آگاهانه، خودتنظیمی هیجانی، اختلال نقص توجه/ بیش‌فعالی
متن کامل [PDF 1421 kb]   (1005 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/12/26 | پذیرش: 1398/7/12 | انتشار: 1399/12/5
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Effectiveness of Mindful Parenting on Emotional Self-Regulation in Children with ADHD. JOEC 2021; 20 (4) :76-67
URL: http://joec.ir/article-1-1043-fa.html

نعمتی شهروز، بدری گرگری رحیم، واحدی شهرام، نوری زهره. اثربخشی برنامه والدگری ذهن‌آگاهانه بر خودتنظیمی هیجانی کودکان دارای اختلال نقص توجه/ بیش‌فعالی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1399; 20 (4) :76-67

URL: http://joec.ir/article-1-1043-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 20، شماره 4 - ( 11-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 44 queries by YEKTAWEB 4645