[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 20، شماره 4 - ( 11-1399 ) ::
جلد 20 شماره 4 صفحات 76-67 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی برنامه والدگری ذهن‌آگاهانه بر خودتنظیمی هیجانی کودکان دارای اختلال نقص توجه/بیش فعالی
دکتر شهروز نعمتی، دکتر رحیم بدری گرگری، دکتر شهرام واحدی، زهره نوری
روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تبریز
چکیده:   (14 مشاهده)
 هدف: این پژوهش به منظور اثربخشی آموزش والدگری ذهن­آگاهانه بر خودتنظیمی هیجانی کودکان دارای اختلال نقص توجه و بیش فعالی انجام شد. روش: طرح حاضر شبه آزمایشی، پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش شامل  مادران کودکان دارای اختلال نقص توجه و بیش فعالی در سال تحصیلی  1397 - 1398 شهر تهران بود که تعداد  30 نفر از مادران کودکان 7 تا 12 ساله دارای اختلال نقص توجه و بیش فعالی(بر اساس مصاحبه بالینی و تکمیل مقیاس کانرز والدین) به روش نمونه در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی ساده در دوگروه آزمایشی و کنترل گمارده شدند. جهت جمع آوری داده­ها از مقیاس­ کارکردهای اجرایی بریف استفاده شد. سپس برنامه آموزشی والدگری ذهن­ آگاهانه در هشت جلسه دوساعته برای آنها اجرا گردید. یافته­ها: تحلیل کواریانس نشان داد که مداخله والدگری ذهن­آگاهانه منجر به ارتقاء معنادار نمرات خود تنظیمی هیجانی شد. نتایج: نتایج این پژوهش نشان می­دهند که والدگری ذهن­آگاهانه بر افزایش خودتنظیمی هیجانی کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی تاثیر دارد. همچنین روش والدگری ذهن­آگاهانه والدین می­تواند موجب کاهش میزان اضطراب کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی شود.به واسطه موثر بودن برنامه والدگری ذهن­آگاهانه بر افزایش خودتنظیمی هیجانی، طراحی و مداخله این برنامه برای والدین دارای کودکان با اختلال نقص توجه و بیش فعالی و سایر گروههای نارسایی­های تحولی پیشنهاد می­شود.
واژه‌های کلیدی: والدگری ذهن‌آگاهانه، خودتنظیمی هیجانی، اختلال نقص توجه و بیش فعالی
متن کامل [PDF 1421 kb]   (7 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/12/26 | پذیرش: 1398/7/12 | انتشار: 1399/12/5
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Effectiveness of Mindful Parenting on Emotional Self-regulation in Children With ADHd. JOEC. 2021; 20 (4) :76-67
URL: http://joec.ir/article-1-1043-fa.html

نعمتی شهروز، بدری گرگری رحیم، واحدی شهرام، نوری زهره. اثربخشی برنامه والدگری ذهن‌آگاهانه بر خودتنظیمی هیجانی کودکان دارای اختلال نقص توجه/بیش فعالی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1399; 20 (4) :76-67

URL: http://joec.ir/article-1-1043-fa.html



دوره 20، شماره 4 - ( 11-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4269