1- دانشکده معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران 2- گروه معماری، پردیس هنرهای زیبا، دانشکده معماری، دانشگاه تهران 3- گروه توانبخشی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران
چکیده: (2324 مشاهده)
هدف: مقاله حاضر با هدف بررسی دیدگاههای مؤثر بر ایجاد محیط تلفیقی – پرورشی برای کودکان در دوران پیش از دبستان با استفاده از شیوه مطالعه مروری، تلفیق کودکان با اختلالهای جسمی- حرکتی و عادی شکل گرفت و به شناخت و بررسی ویژگیهای کالبدی محیط تلفیقی - پرورشی به منظور استفاده فعال کودکان مورد بحث پرداخته است. روش: روش توصیفی- تبیینی (از نوع پیمایشی) از راه مصاحبه نیمهساختار یافته و پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. یافتهها: یافتههای پژوهش در سطح نظری و میدانی مشخص ساخت که مهدکودک تلفیقی میتواند به عنوان محیط مناسب برای شکلگیری محیط تلفیقی - پرورشی معرفی شود. بحث و نتیجهگیری:نتایج پژوهش مبین آن است که سه کارکرد اصلی مهدکودک عبارت است از: ارتقای سطح سلامت، تعاملهای اجتماعی، دانش و مهارتهای کودکان در محیط تلفیقی - پرورشی که مهدکودک باید متناسب با خواستهها و توانایی تمام کودکان استفادهکننده باشد.
Eainifar A, Hojat I, Pishyareh E. Kindergarten Children's Interaction Platform (Case Study on the Integration of children with movement disorders and normal children). JOEC 2020; 20 (3) :78-65 URL: http://joec.ir/article-1-1031-fa.html
رزاقی نسیم، عینی فر علیرضا، حجت عیسی، پیشیاره ابراهیم. مهدکودک تلفیقی بستری برای تعامل کودکان با اختلالهای جسمی- حرکتی و عادی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1399; 20 (3) :78-65