هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی مداخله بازآموزی اسنادی، تنظیم هیجانیو حل مسئله شناختی- اجتماعی بر کاهش فرسودگی تحصیلی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری ابتدایی شهر تهران انجام شد. روش: این مطالعه از نوع نیمهآزمایشی همراه با مراحل پیشآزمون، پسآزمون و دوره پیگیری بود. 40 دانشآموز با ناتوانی یادگیری 8 تا 12 ساله به روش تصادفی ساده انتخاب شدند و به صورت تصادفی در سه گروه آزمایش و یک گروه گواه قرار گرفتند. آموزشهای بازآموزی اسنادی، تنظیم هیجانیو حل مسئله شناختی- اجتماعی در 8 جلسه یک ساعته، به سه گروه آزمایش ارائه شد. از پرسشنامه فرسودگی تحصیلی برسو و همکاران (1997)در مراحل پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری استفاده شد. دادهها با استفاده از روش اندازهگیری مکرر تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: آموزشهای بازآموزی اسنادی، تنظیم هیجانیو حل مسئله شناختی- اجتماعی باعث کاهش معنادار فرسودگی تحصیلی شد. با این تفاوت که برنامه آموزشی بازآموزی اسنادیدر کاهش فرسودگی تحصیلی موفقتر از برنامههای آموزشی تنظیم هیجانی و حل مسئله شناختی- اجتماعی بود. نتیجهگیری: برنامههای آموزشی که از رویکرد شناختی اجتماعی بندورا برای طراحی بستههای آموزشی بهره میگیرند، تأثیرات معنیدار بیشتری دارند. بنابراین، استفاده از نتایج پژوهش در طراحی برنامههای آموزشی پیشگیرانه و بهبود دستاوردهای آموزشی مؤثر است.
tarazi Z, Khademi Ashkezari M, Akhavan Tafti M. Reducing The Academic Burnout of Students with Learning Disabilities Through Attributional Retraining, Emotional Regulation, and Social Cognitive Problem Solving. JOEC 2020; 20 (3) :132-113 URL: http://joec.ir/article-1-1010-fa.html
ترازی زهرا، خادمی اشکذری ملوک، اخوان تفتی مهناز. کاهش فرسودگی تحصیلی دانشآموزان با ناتوانیهای یادگیری از راه آموزش بازآموزی اسنادی، تنظیم هیجانی و حل مسئله شناختی- اجتماعی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1399; 20 (3) :132-113