[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 17، شماره 2 - ( 8-1396 ) ::
جلد 17 شماره 2 صفحات 108-97 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی مقایسه‌ای درک و کاربرد عبارات استعاری بدن‌مند کودکان طبیعی و کودکان دارای سندرم ویلیام (چهار و نیم تا پنج سال) فارسی زبان
سعیده شجاع رضوی*
پژوهشگاه میراث فرهنگی
چکیده:   (3305 مشاهده)
هدف: از آنجایی که پژوهش‌های انجام شده روی کودکان دارای سندرم ویلیام مطرح می‌سازند که تنها تفاوت این کودکان یا کودکان طبیعی عدم درک استعاری است، این پژوهش سعی دارد با بررسی و مقایسه درک و کاربرد عبارات استعاری یدنمند این کودکان با کودکان طبیعی، به شناخت بهتری از درک استعاری این کودکان را ارائه کند. روش: این پژوهش به بررسی مقایسه‌ای ده کودک طبیعی (5/4 تا 5 ساله) و ده کودک دارای سندرم ویلیام (در همان سن) پرداخته است این شیوه سنجش می‌تواند به عنوان یک شیوه تشخیصی در این زمینه به کار رود. روش پژوهش حاضر توصیفی- آزمایشی است و بدون هیچ‌گونه دخل و تصرفی در متغیرها، صورت گرفته است. شیوۀ پژوهش حاضر برگرفته از شیوۀ بیالکا- پیکال (2003) است. یافته‌ها: به‌طور کلی، کودکان دارای سندرم ویلیام مورد مطالعه، درک استعاری حداقلی دارند. بنابراین، می‌توان گفت از سطح اول درک نسبی که همان شکل‌گیری ساختار استعاره است، برخوردارند. در این گروه استعارۀ مزه (مزۀ خوب شیرینی) با امتیاز 50/1 بیشترین امتیاز و استعارۀ شکل در عبارت (کلاه به‌سر پلیس) با امتیاز 4/0 کمترین امتیاز را داشته‌اند. نتیجه‌گیری: نتایج حاکی از آن است که کودکان دارای سندرم ویلیام در تکمیل عبارات استعاری جاخالی بسیار خوب عمل می‌کنند و با تفاوت اندکی از کودکان طبیعی به پرسش‌ها پاسخ گفته‌اند. اما در تشخیص این‌همانی‌ها در آزمون کارت‌های دوتایی بسیار ضعیف‌تر از کودکان طبیعی عمل می‌کنند..
واژه‌های کلیدی: روان‌شناسی شناختی، زبان‌شناسی شناختی، سندرم ویلیام، کودک‌فارسی زبان
متن کامل [PDF 312 kb]   (1526 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/9/13 | پذیرش: 1395/12/4 | انتشار: 1396/3/2
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

shojarazavi S. A Comparative Study of the Usage of Embodied Metaphorical Expressions between Normal Farsi-Speaking Children and the Ones with William Syndrome . JOEC 2017; 17 (2) :97-108
URL: http://joec.ir/article-1-467-fa.html

شجاع رضوی سعیده. بررسی مقایسه‌ای درک و کاربرد عبارات استعاری بدن‌مند کودکان طبیعی و کودکان دارای سندرم ویلیام (چهار و نیم تا پنج سال) فارسی زبان. فصلنامه كودكان استثنايي. 1396; 17 (2) :97-108

URL: http://joec.ir/article-1-467-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 2 - ( 8-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4703