[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 16، شماره 3 - ( 9-1395 ) ::
جلد 16 شماره 3 صفحات 74-65 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی رابطه کارکردهای اجرایی و بهرۀ هوشی با عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان واجد تشخیص سطح یک اختلالات طیف اتیسم
مرضیه علیزاده1 ، سید عباس حقایق* 1
1- دانشگاه آزاد نجف آباد
چکیده:   (4735 مشاهده)
هدف: کارکردهای اجرایی و بهره هوشی دو توانایی عمده و در عین حال متفاوت ذهنی هستند که در زمینه‌های فردی و اجتماعی زندگی بیماران واجد تشخیص اختلال اتیسم نقش زیادی دارند. این پژوهش با هدف بررسی رابطه کارکردهای اجرایی و بهره هوشی با عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان واجد تشخیص اتیسم سطح یک انجام شد. روش: طرح پژوهش حاضر از نوع پژوهش‌های همبستگی بود و جامعه آماری آن را دانش‌آموزان واجد تشخیص اختلال اتیسم سطح یک تحت توان‌بخشی مراکز اتیسم شهر اصفهان تشکیل می‌دادند (تعداد ثبت شده این بیماران در مراکز اتیسم شهر اصفهان 52 نفر بود). به شیوه نمونه‌گیری در دسترس، تعداد 27 نفر (بعد از احراز ملاک‌های ورود و خروج) دانش‌آموز اتیسم سطح یک انتخاب شد. ابزار پژوهش شامل آزمون دسته‌بندی کارت‌های ویسکانسین، فرم کوتاه چهارمین ویرایش آزمون هوشی وکسلر کودکان و نوجوانان و کارنامه تحصیلی دانش‌آموزان بود. داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده نسخه 21 نرم‌افزار اس‌پی‌اس‌اس و روش تحلیل رگرسیون لجستیک، ضریب همبستگی اسپیرمن و شاخص اندازه اثر کوهن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج تحلیل رگرسیون لجستیک رابطه معناداری بین متغیرهای کارکردهای اجرایی و بهره هوشی با متغیر عملکرد تحصیلی نشان نداد، ولی در ضرایب همبستگی اسپیرمن بین عامل هوش عملی-فضایی و شاخص‌های طبقات، درجاماندگی، پاسخ‌های نادرست و سایر خطاهای کارکردهای اجرایی با عملکرد تحصیلی روابط معناداری مشاهده شد(05/0 P). بر اساس طبقه‌بندی اندازه اثر کوهن، شاخص‌های عامل هوش عملی، طبقات، پاسخ‌های نادرست و پاسخ‌های سطح مفهومی در دامنه اندازه اثر بالا قرار گرفتند (d>0/8). نتیجه‌گیری: یافته‌های فوق نشان‌دهنده رابطه بیشتر عامل هوش عملی و تعدادی از شاخص‌های کارکردهای اجرایی با عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان اتیسم سطح یک در مقایسه با سایر شاخص‌ها است.
واژه‌های کلیدی: کارکردهای اجرایی، بهره هوشی، عملکرد تحصیلی، اتیسم سطح یک
متن کامل [PDF 238 kb]   (2603 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/8/9 | پذیرش: 1395/9/29 | انتشار: 1395/12/3
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alizade M, Haghayegh S A. Understanding the Relationship between Executive Functions and Intelligence Quotient with Academic Performance of Students Diagnosed with Level 1, Autism Spectrum Disorders (ASD). JOEC 2016; 16 (3) :65-74
URL: http://joec.ir/article-1-365-fa.html

علیزاده مرضیه، حقایق سید عباس. بررسی رابطه کارکردهای اجرایی و بهرۀ هوشی با عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان واجد تشخیص سطح یک اختلالات طیف اتیسم. فصلنامه كودكان استثنايي. 1395; 16 (3) :65-74

URL: http://joec.ir/article-1-365-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 16، شماره 3 - ( 9-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4660