[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 17، شماره 2 - ( 8-1396 ) ::
جلد 17 شماره 2 صفحات 66-57 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی آموزش ایروبیک بر سلامت روان و شادکامی دانش‌آموزان دختر کم‌توان ذهنی
وجیهه ظهورپرونده*1 ، فاطمه جعفری2
1- دانشگاه پیام نور مشهد
2- دانشگاه آزاد قوچان
چکیده:   (4781 مشاهده)

هدف: هدف این مطالعه بررسی اثربخشی آموزش ایروبیک بر سلامت روان و شادکامی دانش‌آموزان دختر کم‌توان ذهنی بود. روش: جامعه آماری این پژوهش شامل همه دانش‌آموزان دختر کم‌توان ذهنی مدرسه صالحه شهر مشهد بود که از این تعداد به روش نمونه‌گیری در دسترس و بر اساس نمره سلامت روان (جی‌اچ کیو) و نمره شادکامی آکسفورد (اواچ‌آی)، 30 نفر که تمایل به همکاری داشتند به عنوان نمونه انتخاب شدند. این 30 نفر به‌طور کاملاً همتا در ۲ گروه 15 نفره الف و ب گزینش شدند که گروه الف، 16جلسه آموزش گروهی ایروبیک را دریافت کرد و گروه ب گروه کنترل بود که در لیست انتظار قرار داشت. همچنین برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که آموزش ایروبیک به‌طور معناداری باعث افزایش شادکامی، سلامت روان و کاهش افسردگی، اضطراب و بی‌خوابی، نشانه‌های جسمانی و اختلال در عملکرد اجتماعی دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی می‌شود. نتیجه‌گیری: کودکان کم‌توان ذهنی که در گروه آزمایش بودند، نسبت به کودکانی که در گروه گواه بودند، به‌طور معناداری شاهد افزایش شادکامی، سلامت روان و کاهش افسردگی، اضطراب و بی‌خوابی، نشانه‌های جسمانی و اختلال در عملکرد اجتماعی خود شدند.

واژه‌های کلیدی: آموزش ایروبیک، سلامت روان، شادکامی، کم‌توان ذهنی
متن کامل [PDF 210 kb]   (3099 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/5/24 | پذیرش: 1395/9/24 | انتشار: 1396/8/23
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

zohoorparvandeh V. Effects of Aerobic Training on the Mental Health and Happiness of Female Students with Intellectual Disability . JOEC 2017; 17 (2) :57-66
URL: http://joec.ir/article-1-32-fa.html

ظهورپرونده وجیهه، جعفری فاطمه. اثربخشی آموزش ایروبیک بر سلامت روان و شادکامی دانش‌آموزان دختر کم‌توان ذهنی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1396; 17 (2) :57-66

URL: http://joec.ir/article-1-32-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 2 - ( 8-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4703