هدف: هدف این مطالعه بررسی اثربخشی آموزش ایروبیک بر سلامت روان و شادکامی دانشآموزان دختر کمتوان ذهنی بود. روش: جامعه آماری این پژوهش شامل همه دانشآموزان دختر کمتوان ذهنی مدرسه صالحه شهر مشهد بود که از این تعداد به روش نمونهگیری در دسترس و بر اساس نمره سلامت روان (جیاچ کیو) و نمره شادکامی آکسفورد (اواچآی)، 30 نفر که تمایل به همکاری داشتند به عنوان نمونه انتخاب شدند. این 30 نفر بهطور کاملاً همتا در ۲ گروه 15 نفره الف و ب گزینش شدند که گروه الف، 16جلسه آموزش گروهی ایروبیک را دریافت کرد و گروه ب گروه کنترل بود که در لیست انتظار قرار داشت. همچنین برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که آموزش ایروبیک بهطور معناداری باعث افزایش شادکامی، سلامت روان و کاهش افسردگی، اضطراب و بیخوابی، نشانههای جسمانی و اختلال در عملکرد اجتماعی دانشآموزان کمتوان ذهنی میشود. نتیجهگیری: کودکان کمتوان ذهنی که در گروه آزمایش بودند، نسبت به کودکانی که در گروه گواه بودند، بهطور معناداری شاهد افزایش شادکامی، سلامت روان و کاهش افسردگی، اضطراب و بیخوابی، نشانههای جسمانی و اختلال در عملکرد اجتماعی خود شدند.
zohoorparvandeh V. Effects of Aerobic Training on the Mental Health and Happiness of Female Students with Intellectual Disability
. JOEC 2017; 17 (2) :57-66 URL: http://joec.ir/article-1-32-fa.html
ظهورپرونده وجیهه، جعفری فاطمه. اثربخشی آموزش ایروبیک بر سلامت روان و شادکامی دانشآموزان دختر کمتوان ذهنی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1396; 17 (2) :57-66