1- پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی 2- پژوهشکده کودکان استثنایی
چکیده: (4108 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف تحلیل نوشتار دانشآموزان کمتوان ذهنی شهر تهران در پایههای مختلف تحصیلی در چارچوب دستور نقشگرای نظاممند و بر مبنای فرانقش تجربی مطرح در این نظریه صورت گرفته است و سپس یافتههای به دست آمده از پایههای مختلف با هم مقایسه شده است.روش:پژوهش حاضر از نوع توصیفی است. آزمودنیها به شیوه نمونهگیری خوشهای و چند مرحلهای انتخاب شدند. در مجموع 311 دانشآموز (دختر و پسر) از میان 1737 دانشآموز مشغول تحصیل (در مقطع ابتدایی و راهنمایی حرفهای و متوسطه حرفهای) انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری مورد استفاده در پژوهش 4 قصه تصویری متشکل از تصویرهای مرتبط با هم است. از آزمودنیها به صورت انفرادی خواسته شد برای تصویری که میبینند داستانی بنویسند. یافتهها:دادهها(در مجموع 2407 بند و 10861 واژه) بر مبنای فرانقش تجربی و از منظر نوع فرایندهای (افعال) به کار رفته در بندها بررسی شده است. الگوی استفاده از فرایندهای مختلف در پایههای مختلف تحصیلی مورد مقایسه قرار گرفته است. در نوشتار این دانش آموزان فرایند مادی در پایههای تحصیلی مختلف پررخدادترین فرایند است و حدود 58 درصد کل فرایندها را شامل میشود. فرایند رفتاری و فرایند رابطهای به ترتیب 13 و 12 درصد کل فرایندها را در بر میگیرند. فرایند بیانی با 10 درصد رخداد و ذهنی با 7 درصد رخداد و وجودی با کمتر از یک دهم درصد کمرخدادترین فرایندها هستند. نتیجهگیری:در پژوهش حاضر مقدار خیدو به دستآمده در سطح کمتر از 001/0 فرضیه پوچ پژوهش مبنی بر استفاده یکسان دانشآموزان پایههای مختلف از فرایندهای مختلف را رد میکند. به عبارت دیگر تفاوت در استفاده از فرایندهای مختلف دستور نقشگرای نظاممند در پایههای مختلف تحصیلی با توجه به آزمون خی دو معنادار است. همچنیندرصد فراوانی هر یک از انواع فرایندها در پایههای مختلف با یکدیگر متفاوت است. رخداد بعضی از فرایندها مانند مادی با بالا رفتن پایه تحصیلی کاهش مییابد و رخداد برخی دیگر مانند فرایند ذهنی افزایش مییابد. کودکان کمتوان ذهنی آموزشپذیر مقطع ابتدایی بیشتر از فرایندهای مادی و رابطهای در نوشتار خود استفاده میکنند در حالی که در مقطع راهنمایی پیشحرفهای و حرفهای دانشآموزان بیشتر از فرایند مادی، رفتاری، ذهنی، و بیانی استفاده میکنند. به نظر میرسد نتایج با الگوی رشد شناختی پیاژه همخوانی دارد.
Rostambeik Tafreshi A, Ramezani Vasookolaee A. Description of Written Discourse of Educable Mentally Retarded Students According to Halliday’s Systemic Functional Approach. JOEC 2011; 10 (4) :369-384 URL: http://joec.ir/article-1-260-fa.html