هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی برنامه هوش موفق استرنبرگ بر حافظه فعال و کارکردهای اجرایی کودکان تیزهوش دبستانی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشآموزان پسر تیزهوش شهر اصفهان در سال تحصیلی 1394-1395 بود. روش: به این منظور 30 نفر از دانشآموزان پسر تیزهوش از طریق نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب و بهطور تصادفی به دو گروه آزمایش وکنترل گمارده شدند (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه کنترل). برنامه هوش موفق استرنبرگ روی گروه آزمایش اجرا شد. ابزار مورد استفاده این پژوهش شامل نرمافزار سنجش حافظه کاری و پرسشنامه (سیاهه) رتبهبندی کارکردهای اجرایی برای کودکان دبستانی (ای بریف- پی) بود. برای تحلیل دادههای این پژوهش از تحلیل کوواریانس چندمتغیری (مانکوا) استفاده شد. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که آموزش برنامه هوش موفق استرنبرگ بر کارکردهای اجرایی و سازماندهی رفتاری- هیجانی کودکان تیزهوش مؤثر است و بر حل مسئله- برنامهریزی این کودکان تأثیری ندارد. نتیجهگیری: برنامه هوش موفق استرنبرگ میتواند بهعنوان یک روش مداخلهای در بهبود کارکردهای اجرایی و حافظه فعال کودکان استفاده شود.
Investigating the Effectiveness of Sternberg's Successful Intelligence Program on Working Memory and Executive Functions of Sharp-Witted Primary School Students. JOEC 2016; 16 (3) :5-14 URL: http://joec.ir/article-1-102-fa.html
شوشتری مژگان، ملک پور مختار، عابدی احمد، قمرانی امیر. بررسی اثربخشی برنامه هوش موفق استرنبرگ بر حافظه فعال وکارکردهای اجرایی کودکان تیزهوش دبستانی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1395; 16 (3) :5-14