هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی مداخله ذهنآگاهی مبتنی بر هنر بر مهارتهای اجتماعی دانشآموزان با اختلال یادگیری صورت گرفت. روش: روش این تحقیق طرح نیمه آزمایشی با پیشآزمون، پسآزمون و گروه کنترل بود. جهت انجام این پژوهش ۳۰ نفر از دانشآموزان بااختلال یادگیری شهر شیراز به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شده و به صورت تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل جایگزین شدند. سپس آزمون مهارتهای اجتماعی ماتسون به عنوان پیش آزمون در هر دو گروه به عمل آمد. سپس گروه آزمایش به مدت ۱۲ جلسه در مداخله ذهنآگاهی مبتنی بر هنر شرکت کردند. پس از اتمام مداخله مجددا آزمون مهارتهای اجتماعی ماتسون به عنوان پس آزمون و یک ماه بعد از مداخله به عنوان پیگیری در هر دو گروه اجرا شد و دادههای به دست آمده از طریق تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که تفاوت معناداری در نمره مهارتهای اجتماعی در دو گروه وجود دارد و مداخله ذهنآگاهی مبتنی بر هنر به طور معناداری منجر به افزایش مهارتهای اجتماعی در گروه آزمایش شده است(001/P<).نتیجه گیری: بنابراین اجرای مداخله ذهنآگاهی مبتنی بر هنر جهت بهبود مهارتهای اجتماعی دانشآموزان با اختلال یادگیری توصیه میشود.
Davari abnavi S, sadati firoozabadi S. Effectiveness of Arts-Based Mindfulness Intervention on Social Skills of Students with Learning Disability. JOEC 2024; 23 (4) : 3 URL: http://joec.ir/article-1-1687-fa.html
داوری ابنوی سیما، ساداتی فیروزآبادی سمیه. اثر بخشی مداخله ذهنآگاهی مبتنی بر هنر بر مهارتهای اجتماعی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری. فصلنامه كودكان استثنايي. 1402; 23 (4) :31-42