[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
اعضای هیئت تحریریه و سردبیری::
برای نویسندگان::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
میانگین بازه زمانی فرایند داوری و پذیرش مقاله::
فلودیاگرام::
مقالات آماده انتشار::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
اصول اخلاق نشر::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
آمارهای نشریه::
::
نرخ انتشار

مقالات منتشر شده: 642
نرخ پذیرش: 42.9
نرخ رد: 57.1
میانگین داوری: 282 روز
میانگین انتشار: 188 روز

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
بانک ها و پایگاههای نمایه کننده نشریه
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 23، شماره 4 - ( 12-1402 ) ::
جلد 23 شماره 4 صفحات 42-31 برگشت به فهرست نسخه ها
اثر بخشی مداخله ذهن‌آگاهی مبتنی بر هنر بر مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری
سیما داوری ابنوی1 ، سمیه ساداتی فیروزآبادی 1
1- دانشگاه شیراز
چکیده:   (352 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی مداخله ذهن‌‌آگاهی مبتنی بر هنر بر مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان با اختلال یادگیری صورت گرفت. روش: روش این تحقیق طرح نیمه آزمایشی با پیشآزمون، پسآزمون و گروه کنترل بود. جهت انجام این پژوهش ۳۰ نفر از دانش‌آموزان با اختلال یادگیری شهر شیراز به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شده و به صورت تصادفی در گروه‌های آزمایش و کنترل جایگزین شدند. سپس ‌آزمون مهارت‌های اجتماعی ماتسون به عنوان پیش آزمون در هر دو گروه به عمل آمد. سپس گروه آزمایش به مدت ۱۲ جلسه در مداخله ذهنآگاهی مبتنی بر هنر شرکت کردند. پس از اتمام مداخله مجددا ‌آزمون مهارت‌های اجتماعی ماتسون به عنوان پس آزمون و یک ماه بعد از مداخله به عنوان پیگیری در هر دو گروه اجرا شد و داده‌های به دست آمده از طریق تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج نشان داد که تفاوت معناداری در نمره مهارتهای اجتماعی در دو گروه وجود دارد و مداخله ذهن‌‌آگاهی مبتنی بر هنر به طور معناداری منجر به افزایش مهارت‌های اجتماعی در گروه آزمایش شده است(001/P<). نتیجه گیری: بنابراین اجرای مداخله ذهن‌‌آگاهی مبتنی بر هنر جهت بهبود مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان با اختلال یادگیری توصیه می‌شود.
شماره‌ی مقاله: 3
واژه‌های کلیدی: ذهن‌آگاهی مبتنی بر هنر، مهارت‌های اجتماعی، ناتوانی یادگیری
متن کامل [PDF 651 kb]   (85 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/2/8 | پذیرش: 1402/4/3 | انتشار: 1403/5/13
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Davari abnavi S, sadati firoozabadi S. Effectiveness of Arts-Based Mindfulness Intervention on Social Skills of Students with Learning Disability. JOEC 2024; 23 (4) : 3
URL: http://joec.ir/article-1-1687-fa.html

داوری ابنوی سیما، ساداتی فیروزآبادی سمیه. اثر بخشی مداخله ذهن‌آگاهی مبتنی بر هنر بر مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری. فصلنامه كودكان استثنايي. 1402; 23 (4) :31-42

URL: http://joec.ir/article-1-1687-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 23، شماره 4 - ( 12-1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 43 queries by YEKTAWEB 4660