[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 24، شماره 4 - ( 12-1403 ) ::
جلد 24 شماره 4 صفحات 152-135 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی تاثیر موسیقی در درمان بیش فعالی و عدم تمرکز کودکان 6 تا 12سال شهر شهرکرد
مجید اخشابی*1 ، مریم عرفانی1 ، احمد علیپور1
1- دانشگاه پیام نور
چکیده:   (542 مشاهده)
هدف: این تحقیق باهدف ارزیابی تأثیر موسیقی در درمان بیش‌فعالی و عدم تمرکز کودکان 6 تا 12سال  شهرکرد انجام ‌شد. روش: این پژوهش از نظر تجزیه‌وتحلیل نیمه آزمایشی و از نوع پیش‌آزمونپس‌آزمون همراه با گروه کنترل نابرابر است. جامعه آماری تحقیق شامل کودکان 6 تا 12 سال مبتلابه اختلال بیش‌فعالی و عدم تمرکز در مراکز مشاوره بهزیستی شهرکرد بودند.ابتدا تعداد 30 نفر از کودکان مزبور به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به‌صورت تصادفی ساده در دو گروه آزمایشی و گواه(15 نفره) جایگزین شدند.گروه آزمایش مداخله موسیقی را براساس نت نوشت پروتکل موسیقی درمانی وبهره گیری ازتاثیرات ریتم ، حرکت موزون ، تلفظ ریتمیک کلمات را به گونه ای  متفاوت مورد توجه قرار داده در 10 جلسه یک‌ساعته،هفته‌ای دو جلسه دریافت نمودند؛ اما گروه کنترل مداخله‌ای دریافت نداشتند.ابزار جمع‌آوری داده‌ها در این پژوهش، پرسشنامه بیش‌فعالی کانرزو آزمون حافظه فعال مقیاس هوش وکسلر کودکان نسخه چهارم بود. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS24 تحلیل شد. یافته‌ها: آزمون کولموگروف اسمیرنوف نشان داد داده‌ها نرمال است. همچنین، چهار آزمون چند متغیره تحلیل کوواریانس «اثر پیلایی»، «لامبدای ویلکز»"، «اثر هاتلینگ» و «بزرگترین ریشه روی»؛نشان داد، موسیقی درمانی بر درمان عدم تمرکز و بیش‌فعالی تأثیر مثبت دارد.نتایج تحلیل کواریانس تک متغیری نیز تفاوت معنی‌داری را بین دو گروه آزمایش و کنترل در درمان بیش‌فعالی با مقادیر 33/5=F، 01/0P= واندازه اثر 291/0 ؛همچنین در درمان عدم تمرکز با مقادیر 84/13=F، 00/0P= واندازه اثر516/0 نشان داد. نتیجه‌گیری: موسیقی‌درمانی می‌تواند به ‌عنوان روشی مؤثر در درمان اختلالات بیش‌فعالی و عدم تمرکزکودکان مورداستفاده قرار گیرد.

واژگان کلیدی: موسیقی‌ درمانی، اختلال کودکان، بیش‌فعالی، عدم تمرکز.
شماره‌ی مقاله: 10
واژه‌های کلیدی: موسیقی‌ درمانی، اختلال کودکان، بیش‌فعالی، عدم تمرکز
متن کامل [PDF 1673 kb]   (514 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/5/21 | پذیرش: 1403/12/1 | انتشار: 1403/12/14
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Akhshabi M, Erfani M, Alipor A. Effect of Music Therapy in Treating Hyperactivity and inattention in Children Aged 6-12 Years in Shahrekord City. JOEC 2025; 24 (4) : 10
URL: http://joec.ir/article-1-1934-fa.html

اخشابی مجید، عرفانی مریم، علیپور احمد. ارزیابی تاثیر موسیقی در درمان بیش فعالی و عدم تمرکز کودکان 6 تا 12سال شهر شهرکرد. فصلنامه كودكان استثنايي. 1403; 24 (4) :135-152

URL: http://joec.ir/article-1-1934-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 24، شماره 4 - ( 12-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 40 queries by YEKTAWEB 4710