[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 24، شماره 4 - ( 12-1403 ) ::
جلد 24 شماره 4 صفحات 100-87 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی درمان بین‌فردی بر بهبود خودکنترلی و اضطراب اجتماعی در دانش‌آموزان مبتلابه ناتوانی یادگیری
مریم عزتی بابی1 ، محمد نریمانی*1 ، نیلوفر میکائیلی1 ، سیف اله آقاجانی1
1- دانشگاه محقق اردبیلی
چکیده:   (369 مشاهده)
چکیده
هدف: ناتوانی یادگیری ازجمله مسائلی است که به‌واسطه رشد روانشناسی در دهه‌های اخیر، موردتوجه فراوان قرارگرفته است و افراد مبتلابه ناتوانی یادگیری با مجموعه‌ای از واکنش‌های منفی اجتماعی روبه‌رو می‌شوند. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان بین‌فردی بر بهبود خودکنترلی و اضطراب اجتماعی در دانش‌آموزان مبتلابه ناتوانی یادگیری خاص انجام شد. روش: این پژوهش آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان دارای ناتوانی یادگیری خاص مراجعه کننده به مرکز تخصصی وابسته به آموزش و پرورش شهرستان­های اردبیل و گرمی بود. نمونه پژوهش 30 دانش آموز دارای ناتوانی یادگیری خاص بود که به روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) جای‌دهی شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها، از پرسشنامه‌های مشکلات یادگیری (LDQ)، خودکنترلی  تانچی و همکاران و اضطراب اجتماعی لاجرسا استفاده شد. گروه آزمایش 8 جلسه60 دقیقه­ای درمان کوتاه مدت روابط بین فردی کلرمن و همکاران را دریافت کردند و برای گروه کنترل مداخله‌ای ارائه نشد. داده­های جمع­آوری شده نیز با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیره به وسیله نرم­افزار spss27 تجزیه و تحلیل شد. یافته ­ها: نتایج نشان داد که درمان کوتاه مدت روابط بین فردی موجب بهبود خود کنترلی و اضطراب اجتماعی دانش‌آموزان دارای ناتوانی یادگیری خاص شده است (001/0>P). نتیجه ­گیری: با توجه به نتایج به‌دست آمده می‌توان از آموزش درمان روابط بین فردی برای ارتقاء خود کنترلی، اضطراب اجتماعی، سلامت روانی و کاهش علائم اختلال و مشکلات هیجانی-رفتاری دانش آموزان دارای اختلال ناتوانی یادگیری استفاده کرد.

کلیدواژه: درمان بین فردی، خودکنترلی، اضطراب اجتماعی، ناتوانی یادگیری خاص
شماره‌ی مقاله: 7
واژه‌های کلیدی: درمان بین فردی، خودکنترلی، اضطراب اجتماعی، ناتوانی یادگیری
متن کامل [PDF 367 kb]   (196 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/6/2 | پذیرش: 1403/11/15 | انتشار: 1403/12/14
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

EzatiBabi M, narimani M, mikaeili N, aghajani S. The effectiveness of interpersonal therapy on improving self-control and social anxiety in students with learning disabilitie. JOEC 2025; 24 (4) : 7
URL: http://joec.ir/article-1-1938-fa.html

عزتی بابی مریم، نریمانی محمد، میکائیلی نیلوفر، آقاجانی سیف اله. اثربخشی درمان بین‌فردی بر بهبود خودکنترلی و اضطراب اجتماعی در دانش‌آموزان مبتلابه ناتوانی یادگیری. فصلنامه كودكان استثنايي. 1403; 24 (4) :87-100

URL: http://joec.ir/article-1-1938-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 24، شماره 4 - ( 12-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 40 queries by YEKTAWEB 4710