[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 20، شماره 3 - ( 8-1399 ) ::
جلد 20 شماره 3 صفحات 20-5 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش مبتنی بر فناوری بر انگیزش پیشرفت تحصیلی، یادگیری، و یادداری دانش آموزان کم توان ذهنی در درس زبان انگلیسی
دکتر اسماعیل زارعی زوارکی، فرحناز دلاوریان، دکتر پرویز شریفی درآمدی، دکتر داریوش نوروزی، دکتر علی دلاور
اداره آموزش و پرورش
چکیده:   (1234 مشاهده)
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر فناوری بر انگیزش پیشرفت تحصیلی، یادگیری و یادداری دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی در درس زبان انگلیسی است. روش: این پژوهش یک پژوهش کاربردی است که به روش آزمایشی با طرح نیمه‌آزمایشی پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری این پژوهش تمام دانش‌آموزان دختر کم‌توان ذهنی استان کرمان مشغول به تحصیل در سال 97-1398 در پایه هفتم هستند. از میان آنها تعداد 28 دانش‌آموز با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شده و به‌طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش طی یک ماه در کنار آموزش سنتی معلم، از آموزش برخط (با استفاده از امکانات تارنمای آموزشی کیا) و بی خط (نرم‌افزار چندرسانه‌ای محقق‌ساخته) نیز بهره‌مند شدند، اما گروه کنترل به شیوه سنتی آموزش دیدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه‌ انگیزش پیشرفت تحصیلی ولایتی (1395)، آزمون محقق‌ساخته یادگیری و آزمون‌محقق‌ساخته یادداری است که برای هر دو گروه یک‌بار قبل از شروع کار و یک‌بار پس از پایان کار انجام شد. برای تحلیل داده‌های گردآوری‌شده، از آزمون تحلیل واریانس چند متغیره (MANCOVA) و تحلیل کواریانس استفاده شد. یافته‌ها: یافته‌ها نشان می‌دهند گروه کنترل و آزمایش در پس‌آزمون انگیزش پیشرفت تحصیلی، یادگیری و یادداری با هم تفاوت معنا‌داری داشته‌اند و این تفاوت در یادداری بیشتر از انگیزش پیشرفت تحصیلی و یادگیری بوده است، به عبارتی تأثیر آموزش از راه برنامه آموزشی مبتنی بر فناوری بر یادداری دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی بیشتر از یادگیری و انگیزش پیشرفت تحصیلی آنها بوده است. نتیجه‌گیری: نتایج تحلیل‌های آماری نشان دادند آموزش مبتنی بر فناوری به‌طور معناداری موجب افزایش انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان گروه آزمایش، بهبود و رشد یادگیری و تداوم یادداری آنها در درس زبان انگلیسی شده است.
واژه‌های کلیدی: فناوری، انگیزش پیشرفت تحصیلی، یادگیری، یادداری، زبان انگلیسی، کم‌توان ذهنی.
متن کامل [PDF 497 kb]   (387 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/6/24 | پذیرش: 1399/6/15 | انتشار: 1399/9/18
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zaraii Zavaraki E, Delavaryan F, Sharifi Daramadi P, Noroozi D, Delavar A. The Technology-Based Instruction and its Impact on Academic Achievement Motivation, Learning, and Retention of Students with Intellectual Disability in English Language. JOEC. 2020; 20 (3) :20-5
URL: http://joec.ir/article-1-1171-fa.html

زارعی زوارکی اسماعیل، دلاوریان فرحناز، شریفی درآمدی پرویز، نوروزی داریوش، دلاور علی. تاثیر آموزش مبتنی بر فناوری بر انگیزش پیشرفت تحصیلی، یادگیری، و یادداری دانش آموزان کم توان ذهنی در درس زبان انگلیسی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1399; 20 (3) :20-5

URL: http://joec.ir/article-1-1171-fa.html



دوره 20، شماره 3 - ( 8-1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4312