[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 24، شماره 3 - ( 9-1403 ) ::
جلد 24 شماره 3 صفحات 20-7 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی تقویت تفکیکی رفتار ناهمساز و حمایت اجتماعی بر رفتارهای مشکل‌ساز اختلال کمبود توجه-بیش فعالی همبود با اضطراب جدایی(مطالعه تک آزمودنی)
اعظم بیانلو*
دانشگاه الزهراء(س)
چکیده:   (261 مشاهده)
چکیده
هدف: هدف این پژوهش مطالعه اثربخشی تقویت تفکیکی رفتار ناهمساز و حمایت اجتماعی بر رفتارهای مشکل ­ساز اختلال کمبود توجه - بیش­ فعالی همبود با اضطراب جدایی بود. روش: پژوهش حاضر از نوع نیمه­ تجربی با طرح تک‌آزمودنی مدل ABA بود که روی یک دانش ­آموز پسر 8 ساله با نشانه ­های اختلال کمبود توجه - بیش­فعالی و اضطراب جدایی انجام شد. این دانش ­آموز به مدت 20 روز برنامه تقویت تفکیکی رفتارهای ناهمساز و حمایت اجتماعی را دریافت کرد. سپس تعداد رفتارهای مشکل­ ساز هدف در سه مرحله خط پایه اول، مرحله آزمایشی و خط پایه دوم به شکل نمودار ترسیم و روند تغییرات به‌صورت بصری تجزیه‌و‌تحلیل شد. یافته ­ها: یافته­ ها نشان داد رفتارهای مشکل­ ساز در مرحله آزمایشی نسبت به خط پایه اول که هیچ مداخله ­ای صورت نگرفته بود، کاهش پیدا کرد و این کاهش در خط پایه دوم که مداخله‌های قطع‌شده بود، همچنان ادامه داشت. نمره پرسشنامه کانرز نسخه معلم قبل از آزمایش ۸۴ بود که بعد از آزمایش ۴۳ شد و نمره پرسشنامه اضطراب جدایی نسخه والدین قبل از آزمایش ۸۲ و بعد از آزمایش ۵۱ شد. همچنین سه رفتار مشکل‌ساز هدف شامل دریافت تذکر نشستن، انجام‌ندادن یا ناقص‌بودن تمرین، نیاز به حضور مادر در مدرسه به دلیل اضطراب جدایی در مرحله خط پایه دوم کاهش پیدا کرد. نتیجه­ گیری: به نظر می­رسد روش تقویت تفکیکی رفتارهای ناهمساز به دلیل عدم وجود تنبیه و محروم­سازی موجب کاهش تنش در دانش ­آموز شده و در کنار برنامه حمایت اجتماعی توانسته است نشانه­های اصلی اختلال کمبود توجه - بیش­فعالی و اضطراب جدایی را برطرف کند. پیشنهاد می­شود در صورت عدم وجود رفتارهای خطرناک، روش­های تقویتی بر روش­ های تنبیهی اصلاح رفتار اولویت داشته باشد و حمایت اجتماعی مناسب برای مبتلایان به نشانه­ های اختلال کمبود توجه - بیش­فعالی و اضطراب جدایی فراهم شود.

واژه­ های کلیدی: تقویت تفکیکی رفتار ناهمساز، حمایت اجتماعی، کمبودتوجه - بیش­فعالی، اضطراب جدایی.

 
شماره‌ی مقاله: 1
واژه‌های کلیدی: زمینه و هدف: هدف این پژوهش مطالعه اثربخشی تقویت تفکیکی رفتار ناهمساز و حمایت اجتماعی بر رفتارهای مشکل‌ساز اختلال کمبود توجه-بیش‌فعالی همبود با اضطراب جدایی بود. روش: پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی با طرح تک آزمودنی مدل ABA بود که روی یک دانش‌آموز پسر 8 ساله با نشانه‌های ADHD و اضطراب جدایی انجام شد. این دانش‌آموز به مدت 20 روز برنامه تقویت تفکیکی رفتارهای ناهمساز و حمایت اجتماعی را دریافت کرد. سپس تعداد رفتارهای مشکل‌ساز هدف در سه مرحله خط پایه اول، مرحله آزمایشی و خط پایه دوم به شکل نمودار ترسیم و روند تغییرات به صورت بصری تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد رفتارهای مشکل‌ساز در مرحله آزمایشی نسبت به خط پایه اول که هیچ مداخله‌ای صورت نگرفته بود کاهش پیدا کرد و این کاهش در خط پایه دوم که مداخلات قطع شده بود همچنان ادامه داشت. نمره پرسشنامه کانرز نسخه معلم قبل از آزمایش ۸۴ بود که بعد از آزمایش ۴۳ شد و نمره پرسشنامه اضطراب جدایی نسخه والدین قبل از آزمایش ۸۲ بود که بعد از آزمایش ۵۱ شد. همچنین سه رفتار مشکل ساز هدف شامل دریافت تذکر نشستن، انجام ندادن یا ناقص بودن تمرین، نیاز به حض
متن کامل [PDF 894 kb]   (105 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/11/19 | پذیرش: 1403/8/10 | انتشار: 1403/11/28
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bayanlou A. Effectiveness of Differential Reinforcement of Incompatible Behaviors and Social Support on the Problematic Symptoms of Attention Deficit Hyperactivity Disorder with Comorbid Separation Anxiety Disorder (A Single-subject Study). JOEC 2024; 24 (3) : 1
URL: http://joec.ir/article-1-1886-fa.html

بیانلو اعظم. اثربخشی تقویت تفکیکی رفتار ناهمساز و حمایت اجتماعی بر رفتارهای مشکل‌ساز اختلال کمبود توجه-بیش فعالی همبود با اضطراب جدایی(مطالعه تک آزمودنی). فصلنامه كودكان استثنايي. 1403; 24 (3) :7-20

URL: http://joec.ir/article-1-1886-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 24، شماره 3 - ( 9-1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4703