1- کارشناسارشد روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات تهران (اصفهان) 2- دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران 3- استادیار گروه روانشناسی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده: (1713 مشاهده)
هدف: هدف از این پژوهش بررسی تأثیر آموزش ذهنخوانی بر کاهش علایم نارساییتوجه- بیشفعالی کودکان 10 ساله شهر اصفهان با طرح پژوهشی نیمهتجربی، همراه با پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. روش: جامعه آماری شامل تمام کودکان پسر مبتلا به اختلال نارساییتوجه- بیشفعالی در حال تحصیل در مدارس پسرانه ابتدایی شهر اصفهان در سال تحصیلی 98-99 بود که پس از مصاحبه با معلمان مدارس (تعداد 5 مدرسه) کودکانی که از نظر معلم مشکلات بیشفعالی و نارسایی توجه داشتند، شناسایی شدند که 100 دانشآموز بودند، سپس با اجرای برگه ارزیابی علایم مرضی کودکان (CSI-4) بهوسیله معلمان، تعداد 46 دانشآموز (از بین 100 نفر) انتخاب شدند، پس از آن با استفاده از آزمون تکالیف باور غلط، 20 نفر از دانشآموزان که نمرهذهنخوانی کمتر از متوسط کسب کردند، بهطور تصادفی در گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. سپس بر گروه آزمایش 10 جلسه40 دقیقهای آموزش ذهنخوانی اجرا شد. درنهایت با احتساب ریزش آماری، 14 دانشآموز (در هر گروه 7 نفر) در پژوهش باقی ماندند. دادههای بهدستآمده با استفاده از نرمافزار spss-24به روش تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش ذهنخوانی باعث کاهش علایم بیشفعالی و نارساییتوجه و بهبود ذهنخوانی در کودکان دارای اختلال نارساییتوجه- بیشفعالی شده است (05/0p<). نتیجه گیری: درنتیجه آموزش ذهنخوانی بهعنوان یکی از زیرمجموعههای نظریه شناخت اجتماعی در بهبود علایم نارساییتوجه، بیشفعالی و توانایی ذهنخوانی در کودکان کاربرد دارد.
ESKANDARI T, AMIRI S, MEHRABI H. The effect of mind reading training on reducing the symptoms of ADHD and increasing mind reading in 8-9 year old boys in Isfahan. JOEC 2021; 21 (3) : 3 URL: http://joec.ir/article-1-1416-fa.html
اسکندری طیبه، امیری شعله، مهرابی حسینعلی. تأثیر آموزش ذهنخوانی بر کاهش علایم بیشفعالی- نارساییتوجه و افزایش ذهنخوانی کودکان پسر 10 ساله شهر اصفهان. فصلنامه كودكان استثنايي. 1400; 21 (3) :31-42