[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 17، شماره 2 - ( 8-1396 ) ::
جلد 17 شماره 2 صفحات 87-96 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی مقدماتی اثربخشی مدل تحولی تفاوتهای فردی مبتنی بر ارتباط بر بهبود زبان دریافتی در کودکان دارای اختلال طیف اتیسم
سعید قاسمی، سیدامیر امین یزدی* ، علی مشهدی
دانشیار
چکیده:   (259 مشاهده)

درک زبان پایه زبان بیانی به شمار می‌رود. ازآنجاکه مهارت‌های زبان دریافتی کودکان اختلالات طیف اتیسم نسبت به همسالان عادی خود پایین‌تر است، ارائه مداخلاتی که منجر به بهبود عملکرد زبان دریافتی آن‌ها شود، ضروری به نظر می‌رسد. پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی مدل تحولی تفاوت‌های فردی مبتنی بر ارتباط بر بهبود زبان دریافتی در کودکان اختلالات طیف اتیسم انجام‌شد. جامعه موردمطالعه تمامی کودکان 3-8 سال مبتلابه اختلالات طیف اتیسم بود که در زمان اجرای آزمون به کلینیک رهگشا اصفهان مراجعه کردند. از این جامعه 6 نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس با توجه به ملاک‌های ورود و ملاک‌های خروج انتخاب شدند. مداخله طی حداقل 26 جلسه 45 دقیقه‌ای، هفته‌ای دو بار برگزار شد. در این پژوهش از مقیاس درجه‌بندی اتیسم کودکی، آزمون سنجش رشد نیوشا استفاده‌شد. پژوهش حاضر کاربردی و شبه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون – پس‌آزمون یک گروهی اجرا شد. پس از اتمام جلسات درمانی، طی جلسه‌ای جداگانه پس‌آزمون‌ها انجام شد. برای تحلیل داده‌ها از آزمون t همبسته استفاده شد. نتایج نشان داد که در نمرات زبان دریافتی تفاوت معنادار وجود داشت درنتیجه این پژوهش می‌توان گفت که مدل تحولی تفاوت‌های فردی مبتنی بر ارتباط می‌تواند اثراتی مثبت بر زبان دریافتی در میان کودکان دارای اختلالات طیف اتیسم داشته باشد.

واژه‌های کلیدی: مدل تحولی تفاوتهای فردی مبتنی بر ارتباط، مهارت زبان دریافتی، اختلالات طیف اتیسم
متن کامل [PDF 189 kb]   (113 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۵/۶/۲۰ | پذیرش: ۱۳۹۶/۳/۱۴ | انتشار: ۱۳۹۶/۳/۱۴
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ghasemi S, Amaniyazdi A, mashhadi A. Evaluate The Effectiveness Of A Developmental Model Based on The Relationship Of Individual Differences (DIR) on Improving Receptive Language In Children with Autism Spectrum Disorders. JOEC. 2017; 17 (2) :87-96
URL: http://joec.ir/article-1-567-fa.html

قاسمی سعید، امین یزدی سیدامیر، مشهدی علی. بررسی مقدماتی اثربخشی مدل تحولی تفاوتهای فردی مبتنی بر ارتباط بر بهبود زبان دریافتی در کودکان دارای اختلال طیف اتیسم. فصلنامه كودكان استثنايي. 1396; 17 (2) :87-96

URL: http://joec.ir/article-1-567-fa.html



دوره 17، شماره 2 - ( 8-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3638