[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 17، شماره 2 - ( 8-1396 ) ::
جلد 17 شماره 2 صفحات 47-56 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر دو نوع یادگیری مشاهده‌ای بر میزان یادگیری یک مهارت هدف‌گیری در کودکان دارای اختلال طیف اتیسم
کبری جوادیان، دکتر رسول عابدان زاده* ، مژگان آقامحمدی
دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده:   (838 مشاهده)

هدف: یادگیری مشاهده‌ای یا الگودهی از ابزارهای مهم اکتساب و یادگیری مهارت‌های جدید است. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر دو روش آموزش مشاهده‌ای بر میزان اکتساب و یادداری یک مهارت جدید در کودکان دارای اختلال اتیسم بود. روش: روش این پژوهش نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون پس‌آزمون و آزمون یادداری بود. تعداد 12 کودک دارای اختلال اتیسم شهرستان دره‌شهر به روش در دسترس انتخاب و به دو گروه 6 نفری تقسیم شدند. در جلسات تمرین، گروه الگودهیِ فرد ماهر زنده، اجرای مهارت را توسط یک فرد ماهر و گروه الگودهی ویدئویی فرد ماهر، اجرای مهارت را توسط یک فرد ماهر از طریق فیلم ویدئویی تماشا کردند. تکلیف شرکت‌کنندگان اجرای پرتاب از بالای شانه به سمت سیبل ترسیم شده روی زمین بود. بعد از آخرین جلسه، آزمون اکتساب و 24 ساعت بعد از آزمون اکتساب، آزمون یادداری که هر کدام شامل 10 کوشش بود، اجرا شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد هر دو گروه در پس‌آزمون و یادداری مهارت ملاک پیشرفت معناداری داشتند. دو گروه تفاوت معنی‌داری در پس‌آزمون نشان دادند (5 0/0 P) و گروه الگودهی ویدئویی فرد ماهر برتر از گروه نمایش الگوی ماهر زنده اجرا کردند. لیکن در آزمون یادداری دو گروه تفاوت معنی‌داری با هم نشان ندادند (5 0/0 <P). با این حال گروه مشاهده الگوی ماهر ویدئویی در پس‌آزمون و یادداری اجرای بهتری داشت. نتیجه‌گیری: یافته‌های حاضر نشان داد الگودهی بر یادگیری کودکان دارای اتیسم مؤثر است، لیکن الگودهی ماهر ویدئویی، مداخله سودمندتری برای آموزش مهارت‌های حرکتی به کودکان اتیسم است. 
 

واژه‌های کلیدی: یادگیری مشاهده‌ای، مهارت هدف‌گیری، کودکان اتیسم
متن کامل [PDF 258 kb]   (277 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۵/۹/۱۳ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۲/۸ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۲/۱۲
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Javadian K, Abedanzadeh R, Aghamohammadi M. The Effect of Kinds of Observational Learning on Learning an Aiming in Children with Autism Spectrum Disorder . JOEC. 2017; 17 (2) :47-56
URL: http://joec.ir/article-1-474-fa.html

جوادیان کبری، عابدان زاده رسول، آقامحمدی مژگان. تأثیر دو نوع یادگیری مشاهده‌ای بر میزان یادگیری یک مهارت هدف‌گیری در کودکان دارای اختلال طیف اتیسم. فصلنامه كودكان استثنايي. 1396; 17 (2) :47-56

URL: http://joec.ir/article-1-474-fa.html



دوره 17، شماره 2 - ( 8-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3768