اثر آموزش شفقت نسبت به خود بر شادکامی و کیفیت زندگی مادران کودکان دارای اتیسم
|
سونیا درویشی1 ، فلور خیاطان 1 |
1- خوراسگان اصفهان |
|
چکیده: (4731 مشاهده) |
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی آموزش شفقت نسبت به خود بر شادکامی و کیفیت زندگی مادران کودکان دارای اتیسم انجام شد. روش: در این پژوهش، 30 نفر از مادران کودکان دارای اتیسم از 60 نفر کل جامعه بهصورت در دسترس انتخاب و در دو گروه (15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل) مورد مطالعه قرار گرفتند. گروه مداخله در 8 جلسه آموزشی گروهی 90 دقیقهای شرکت کرد و گروه گواه هیج مداخلهای دریافت ننمود. اثربخشی این درمان در 3 دوره پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری توسط پرسشنامههای شادکامی آکسفورد و کیفیت زندگی جهانی ریف سنجیده شد. یافتهها: نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش شفقت نسبت به خود بر افزایش شادکامی و کیفیت زندگی مادران کودکان دارای اتیسم تأثیر دارد. نتیجهگیری: نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش شفقت نسبت به خود بر افزایش شادکامی و کیفیت زندگی مادران کودکان دارای اتیسم اثربخش است، آموزش در دوره پیگیری نیز پایدار بود. |
|
واژههای کلیدی: آموزش شفقت نسبت به خود، اتیسم، شادکامی، کیفیت زندگی. |
|
متن کامل [PDF 209 kb]
(3084 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1395/8/27 | پذیرش: 1396/4/12 | انتشار: 1397/1/20
|
|
|
|