[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 5، شماره 3 - ( پاییز 1384 1384 ) ::
جلد 5 شماره 3 صفحات 231-252 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی شیوع و علل اختلالات یادگیری در دانش‌آموزان دوره ابتدایی استان اردبیل
دکتر محمد نریمانی* ، آقای سوران رجبی
دانشیار دانشگاه محقق اردبیلی
چکیده:   (1214 مشاهده)

     هدف از این مطالعه دستیابی به میزان شیوع نارسائیهای ویژه در یادگیری و عوامل مرتبط با آن در میان دانش‏آموزان دوره ابتدایی استان اردبیل می باشد. روش تحقیق از نوع علّی- مقایسه ای می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر را دانش‏آموزان مشغول به تحصیل در پایه‏های سوم الی پنجم ابتدایی مدارس شهری استان اردبیل تشکیل می‌دهند که از میان آنها، قریب به 1440 نفر با استفاده از روش نمونه‏گیری خوشه‏ای چند مرحله‏ای انتخاب شدند و با استفاده از چک لیست ویژگی‏های کودکان مبتلا به نارساخوانی، نارسانویسی و نارسایی در حساب، که در اختیار معلمان قرار گرفته بود، تؤام با تحلیل دفاتر املاء، انشاء و حساب دانش‏آموزان، اقدام به شناسایی کودکان مبتلا به نارساییهای ویژه در یادگیری شد بطوری که میزان شیوع این نارسایی در حد 13درصد بدست آمد. در مرحله دوم مطالعه، از میان این دانش‏آموزان، 48 نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند که 50 درصد آنها دختر و 50 درصد دیگر پسر بودند. همچنین تعداد 48 نفر دانش‏آموز عادی نیز از همان کلاسهایی که دانش‏آموزان  مبتلا به اختلالات یادگیری انتخاب شده بودند بصورت کاملاً تصادفی برگزیده شدند. هر دو گروه قابل مطالعه و قابل مقایسه به آزمونهای تشخیص شنیداری وپمن، آزمون هوشی ریون، آزمون حافظه وکسلر، آزمون ماریان فراستیک، آزمونهای خواندن، املاء و ریاضی، و آزمونهای محقق ساخته  پاسخ دادند. همچنین آزمون مشکلات رفتاری راتر نیز از دید معلمان برای هر دو گروه دانش‏آموزان اجرا شد. لازم به ذکر است که ماهیت مطالعه ایجاب می‏کرد که از روش علّی مقایسه‏ای استفاده شود و شیوه جمع‏آوری اطلاعات نیز انفرادی بوده و در محل تحصیل دانش‏آموزان و بوسیله آزمونگران آموزش دیده صورت گرفته است. نتیجه مطالعه نشان داد که 13 درصد دانش‏آموزان پایه‏های سوم و چهارم و پنجم ابتدایی مدارس شهری استان اردبیل مبتلا به نارساییهای ویژه در یادگیری هستند و از عوامل مرتبط با این نارساییها می‏توان به اشکال در یادآوری، استفاده کمتر از تکرار و تمرین و ضعف در حافظه بینایی، کنترل ذهنی ضعیف، ضعف در تشخیص شنیداری اشاره کرد.  همچنین این دانش‏آموزان دارای مشکلات رفتاری بیشتری بوده و از نظر ادراک بینایی حرکتی ضعیف‏تر از دانش‏آموزان عادی هستند.

واژه‌های کلیدی: اختلالات یادگیری، نارسایی ویژه در یادگیری، نارساخوانی، نارسانویسی، نارسایی در حساب
متن کامل [PDF 794 kb]   (949 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۸۴/۷/۲۰ | پذیرش: ۱۳۸۴/۹/۱۹ | انتشار: ۱۳۸۴/۹/۳۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Narimani M, Rajabi S. A study of the Prevalence and Causes of Learning Disorders among Elementary Students of Ardebil Province. JOEC. 2005; 5 (3) :231-252
URL: http://joec.ir/article-1-424-fa.html

نریمانی محمد، رجبی سوران. بررسی شیوع و علل اختلالات یادگیری در دانش‌آموزان دوره ابتدایی استان اردبیل. فصلنامه كودكان استثنايي. 1384; 5 (3) :231-252

URL: http://joec.ir/article-1-424-fa.html



دوره 5، شماره 3 - ( پاییز 1384 1384 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3731