هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی ساختار عاملی فرم گزارش معلم آخنباخ با استفاده از رویکرد تحلیل عاملی تأییدی به اجرا درآمد. روش: در این مطالعه از بخشی از دادههای پژوهش مینایی (1384)، استفاده شد که شامل 693 دانش آموز پسر و 588 دانشآموز دختر مدارس ابتدایی، راهنمایی و متوسطه شهرتهران است که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای چندمرحلهای انتخاب شدهاند. برای برآورد پارامترها و برازش مدل از تابع کمترین مجذورات وزندار استــفـاده شـد. یافتهها: برای ارزیــابـی کــفـایـت بـرازش مـدل از شاخص ریشه دوم برآورد واریانس خطای تقریب، شاخص برازش تطبیقی، ریشه دوم میانگین مجذورات پسماندههای استاندارد شده، شاخص تاکر- لویز، شاخص خوبی برازندگی و شاخص تعدیل یافته خوبی برازندگی استفاده شد. نتایج نشان داد که مدل 8 عاملی همبسته آخنباخ از برازش خوبی با دادهها برخوردار است. این یافته شاهد دیگری در زمینه روایی درونی سازه فرم گزارش معلم فراهم آورد. علاوه بر این، نتایج نشان داد که سندرمهای فرم مورد بحث همپوشی کامل با همدیگر ندارند. این مطلب حاکی از آن است که سندرمها واجد روایی تشخیصی هستند. نتیجهگیری: بطور کلی، یافتههای پژوهش بیانگر این است که ساختار عاملی فرم گزارش معلم از برازش مطلوبی برای دانشآموزان 6- 18 سال شهر تهران دارد و از آن میتوان بعنوان ابزاری روا در سنجش 8 اختلال عاطفی- رفتاری استفاده کرد.