1- 2- دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی 3- دانشگاه علوم پزشکی بقیه اله (عج)
چکیده: (4124 مشاهده)
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر برنامه آمادهسازی بر میزان پذیرش دانشآموزان عادی مدارس فراگیر و عادی نسبت به کودکان واجد اختلال حسی حرکتی صورت گرفته است.روش: با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی، از جامعه آماری دانشآموزان عادی پایههای تحصیلی سوم تا پنجم ابتدایی در مدارس فراگیر و عادی در سال تحصیلی 85-84 نمونهای به حجم 435 نفر انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. با استفاده از پرسشنامه مقیاس پذیرش ولتز (1980) نگرش افراد هر دو گروه قبل و بعد از اجرای برنامه آمادهسازی مورد ارزیابی و مقایسه قرار گرفت. یافتههای حاصل، با استفاده از آزمون آماری t مستقل و تحلیل واریانس دو راهه تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: نتایج بیانگر آن بود که میزان پذیرش دانشآموزان گروه آزمایش در مدارس فراگیر و عادی پس از شرکت در برنامه آماده سازی، در مقایسه با گروه گواه به طور معنادار افزایش یافته است. همچنین نتایج بیانگر آن است که بین میانگین میزان پذیرش دانشآموزان گروه آزمایش با توجه به نوع مدرسه فراگیر و عادی تفاوت معنادار وجود ندارد. در نهایت اثر متقابل گروه آزمایش و نوع مدرسه بر میزان پذیرش دانشآموزان معنادار نیست. نتیجهگیری: شرکت دانشآموزان گروه آزمایش در برنامههای آمادهسازی میزان پذیرش آنها را نسبت به دانشآموزان دارای اختلال حسی _ حرکتی در مقایسه با گروه گواه افزایش داده است.
Adibsereshki N, Pour Mohammad Rezay Tajrish M, Mirzamani Bafghi S. The Effect of a Preparatory Program on the Acceptance of Normal Students toward Students with Physical Disability in Inclusive and Normal Schools. JOEC 2007; 7 (3) :247-264 URL: http://joec.ir/article-1-373-fa.html
ادیب سرشکی نرگس، پور محمدرضای تجریشی معصومه، میرزمانی بافقی سید محمود. تأثیر برنامه آماده سازی بر میزان پذیرش دانشآموزان عادی نسبت به دانشآموزان واجد اختلال حسی- حرکتی در مدارس فراگیر و عادی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1386; 7 (3) :247-264