[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 4 - ( زمستان 1386 1386 ) ::
جلد 7 شماره 4 صفحات 449-466 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر مداخلات کاردرمانی بر یکپارچگی بینایی- حرکتی کودکان با اختلال ویژه یادگیری
خانم بتول ماندنی* ، آقای علی حسین سازمند، خانم مژگان فرهبد، دکتر مسعود کریملو، آقای ماشاء اله ماندنی
چکیده:   (964 مشاهده)

هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر مداخلات کار درمانی بر یکپارچگی بینایی- حرکتی کودکان با اختلال ویژه یادگیری است.روش : در این پژوهش که از نوع مداخله ای است، 58 نفر از مراجعین به مرکز مشکلات ویژه یادگیری شهر تهران با آزمون مهارتهای بینایی- حرکتی (TVMS-R ) مورد ارزیابی قرار گرفتند و از بین آنها مراجعین پایه دوم، سوم و چهارم به تعداد 23 نفر، برای ارائه مداخلات کاردرمانی انتخاب شدند. این کودکان از نظر بینایی و شنوایی سالم و بهره هوشی آنها طبیعی بود. نمونه‌ها به روش بلوکهای تصادفی به دو گروه مداخله ( 11 نفر ) و مقایسه ( 12 نفر ) تقسیم شدند.در مرحله بعد، مداخلات کاردرمانی به مدت 16 جلسه در گروه مداخله صورت گرفت و مجدداً با آزمونTVMS-R ارزیابی هر دو گروه انجام شد.آزمون TVMS-R  مشتمل بر 8 طبقه است و براساس کپی کردن تصاویر هندسی ارزیابی را انجام می‌دهد. این آزمون در سال 1381 در پژوهشکده کودکان استثنایی، استاندارد شده است.یافته‌ها : در بررسی نمره کل آزمون TVMS-R ، آزمون t زوجی اختلاف معناداری را در گروه مقایسه، قبل و بعد از مداخله نشان نداد. ( 4/0=P ) اما در گروه مورد اختلاف معناداری دیده شد ( 001/0=P ).آزمون t مستقل نیز اختلاف معناداری را قبل از مداخله بین دو گروه مورد و شاهد نشان نداد ( 7 0/0=P ) در صورتی‌که بعد از مداخله، اختلاف معنادار بود. ( 001/0=P ) نتیجه‌گیری :نتایج نشان می‌دهد که مداخلات کاردرمانی بر مهارتهای یکپارچگی بینایی- حرکتی در کودکان با اختلال ویژه یادگیری مراجعه کننده به مرکز مشکلات ویژه یادگیری، به‌طور معناداری مؤثر بوده است.

واژه‌های کلیدی: مداخلات کاردرمانی، یکپارچگی بینایی- حرکتی، کودکان با اختلال ویژه یادگیری.
متن کامل [PDF 3224 kb]   (452 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۸۶/۲/۱۸ | پذیرش: ۱۳۸۶/۱۰/۲ | انتشار: ۱۳۸۶/۱۱/۳۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mandani B, Sazmand A H, Farahbod M, Karimloo M, Mandani M. The Effect of Occupational Therapy Interventions on Visual–Motor Integration in Children with Learning Disorders. JOEC. 2008; 7 (4) :449-466
URL: http://joec.ir/article-1-371-fa.html

ماندنی بتول، سازمند علی حسین، فرهبد مژگان، کریملو مسعود، ماندنی ماشاء اله. تأثیر مداخلات کاردرمانی بر یکپارچگی بینایی- حرکتی کودکان با اختلال ویژه یادگیری . فصلنامه كودكان استثنايي. 1386; 7 (4) :449-466

URL: http://joec.ir/article-1-371-fa.html



دوره 7، شماره 4 - ( زمستان 1386 1386 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3742