[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 8، شماره 2 - ( تابستان 1387 1387 ) ::
جلد 8 شماره 2 صفحات 240-225 برگشت به فهرست نسخه ها
شیوع اختلالهای رفتاری در دانش‌آموزان دوره ابتدایی استان فارس
ستاره شجاعی1 ، قربان همتی علمدارلو*2 ، شهرام مرادی3 ، غلامرضا دهشیری3
1- دانشگاه تهران
2- دانشگاه اوربرو سوئد
3- دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده:   (4204 مشاهده)

هدف:این پژوهش به منظور بررسی میزان شیوع اختلالهای رفتاری در دانش‌آموزان دوره ابتدایی استان فارس انجام شده است.روش:این تحقیق بر روی نمونه‌ای به حجم 1445 نفر صورت گرفت. از‌این تعداد 749 نفر دانش‌آموز پسر، 696 نفر دانش‌آموز دختر، 613 دانش‌آموز روستایی و 832 دانش‌آموز شهری بودند که به روش طبقه‌ای و خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند.از پرسشنامه علائم مرضی کودکان (CSI-4) به منظور شناسایی اختلالهای رفتاری در دانش‌آموزان و نیز یک پرسشنامه عوامل جمعیت شناختی استفاده شد. برای توصیف داده‌ها از روشهای آمار توصیفی مانند فراوانی و درصد و برای پاسخ‌گویی به سؤالات و فرضیات پژوهش از آزمون خی دو استفاده شد.یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که 4/22 درصد دانش‌آموزان مبتلا به اختلالهای رفتاری هستند. میزان شیوع اختلالهای رفتاری در دانش‌آموزان پسر بیشتر از دانش‌آموزان دختر و در دانش‌آموزان شهری بیشتر از دانش‌آموزان روستایی بود. علاوه بر این، میزان شیوع اختلالهای رفتاری در دانش‌آموزان پایه سوم بیشترین و در دانش‌آموزان پایه پنجم کمترین بود. در ‌این پژوهش مشخص شد که رابطه معناداری میان اختلالهای رفتاری و جنسیت، شهری و روستایی بودن، تحصیلات مادر و شغل پدر وجود دارد. قابل ذکر است که در ‌این مطالعه بین تحصیلات پدر،شغل مادر،فوت والدین وطلاق والدین با اختلالهای رفتاری رابطه معناداری به دست نیامد.نتیجه‌گیری: شیوع اختلالهای رفتاری در بین کودکان و نوجوانان نسبتاً بالاست و از آنجایی که اختلالهای رفتاری بر عملکرد تحصیلی، اجتماعی و حرفه‌ای کودکان و نوجوانان به طور چشمگیری تاثیر منفی می‌گذارد و احتمال ابتلا به بیماریهای روانی در دوره بزرگسالی را افزایش می‌دهند؛ بنابراین، ضروری است که مسئولین و دست اندرکاران امر تعلیم و تربیت مسئله اختلالهای رفتاری کودکان را مورد توجه ویژه قرار دهند.

واژه‌های کلیدی: شیوع، اختلالهای رفتاری، دانش‌آموزان ابتدایی، استان فارس.
متن کامل [PDF 3218 kb]   (1273 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1386/5/22 | پذیرش: 1387/4/18 | انتشار: 1387/6/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shojaee S, Hemati Alamdarlo G, Moradi S, Dehshiri G R. Prevalence of Behavioral Disorders among Elementary Students in Fars Province . JOEC 2008; 8 (2) :225-240
URL: http://joec.ir/article-1-355-fa.html

شجاعی ستاره، همتی علمدارلو قربان، مرادی شهرام، دهشیری غلامرضا. شیوع اختلالهای رفتاری در دانش‌آموزان دوره ابتدایی استان فارس. فصلنامه كودكان استثنايي. 1387; 8 (2) :225-240

URL: http://joec.ir/article-1-355-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 2 - ( تابستان 1387 1387 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4710