1- دانشگاه تهران 2- دانشگاه اوربرو سوئد 3- دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده: (4204 مشاهده)
هدف:این پژوهش به منظور بررسی میزان شیوع اختلالهای رفتاری در دانشآموزان دوره ابتدایی استان فارس انجام شده است.روش:این تحقیق بر روی نمونهای به حجم 1445 نفر صورت گرفت. ازاین تعداد 749 نفر دانشآموز پسر، 696 نفر دانشآموز دختر، 613 دانشآموز روستایی و 832 دانشآموز شهری بودند که به روش طبقهای و خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند.از پرسشنامه علائم مرضی کودکان (CSI-4) به منظور شناسایی اختلالهای رفتاری در دانشآموزان و نیز یک پرسشنامه عوامل جمعیت شناختی استفاده شد. برای توصیف دادهها از روشهای آمار توصیفی مانند فراوانی و درصد و برای پاسخگویی به سؤالات و فرضیات پژوهش از آزمون خی دو استفاده شد.یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که 4/22 درصد دانشآموزان مبتلا به اختلالهای رفتاری هستند. میزان شیوع اختلالهای رفتاری در دانشآموزان پسر بیشتر از دانشآموزان دختر و در دانشآموزان شهری بیشتر از دانشآموزان روستایی بود. علاوه بر این، میزان شیوع اختلالهای رفتاری در دانشآموزان پایه سوم بیشترین و در دانشآموزان پایه پنجم کمترین بود. در این پژوهش مشخص شد که رابطه معناداری میان اختلالهای رفتاری و جنسیت، شهری و روستایی بودن، تحصیلات مادر و شغل پدر وجود دارد. قابل ذکر است که در این مطالعه بین تحصیلات پدر،شغل مادر،فوت والدین وطلاق والدین با اختلالهای رفتاری رابطه معناداری به دست نیامد.نتیجهگیری: شیوع اختلالهای رفتاری در بین کودکان و نوجوانان نسبتاً بالاست و از آنجایی که اختلالهای رفتاری بر عملکرد تحصیلی، اجتماعی و حرفهای کودکان و نوجوانان به طور چشمگیری تاثیر منفی میگذارد و احتمال ابتلا به بیماریهای روانی در دوره بزرگسالی را افزایش میدهند؛ بنابراین، ضروری است که مسئولین و دست اندرکاران امر تعلیم و تربیت مسئله اختلالهای رفتاری کودکان را مورد توجه ویژه قرار دهند.
Shojaee S, Hemati Alamdarlo G, Moradi S, Dehshiri G R. Prevalence of Behavioral Disorders among Elementary Students in Fars Province . JOEC 2008; 8 (2) :225-240 URL: http://joec.ir/article-1-355-fa.html
شجاعی ستاره، همتی علمدارلو قربان، مرادی شهرام، دهشیری غلامرضا. شیوع اختلالهای رفتاری در دانشآموزان دوره ابتدایی استان فارس. فصلنامه كودكان استثنايي. 1387; 8 (2) :225-240