[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 8، شماره 3 - ( پاییز 1387 1387 ) ::
جلد 8 شماره 3 صفحات 257-270 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر مداخلات بهنگام روان‌شناختی و آموزشی خانواده‌محور بر رفتار سازشی فرزندان با نشانگان‌ داون
دکتر سالار فرامرزی* ، دکتر غلامعلی افروز، دکتر مختار ملک پور
استادیار دانشگاه اصفهان
چکیده:   (807 مشاهده)

هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر مداخلات بهنگام روان‌شناختی و آموزشی خانواده محور بر رفتار سازشی فرزندان دارای نشانگان ‌داون زیر 5 سال در شهر اصفهان انجام گرفت. روش: پژوهش از نوع آزمایشی بود و از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. بدین منظور والدین 36 فرزند مبتلا به نشانگان ‌داون به‌صورت تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه کنترل و آزمایشی گمارده شدند و برای جمع آوری داده‌ها از مقیاس رفتار سازشی واینلند استفاده شد. یافته‌ها: تحلیل داده‌های پژوهش با استفاده از روشهای آماری تحلیل کواریانس نشان داد که تفاوت بین عملکرد فرزندان با نشانگان‌ داون در دو گروه مداخله و کنترل در رفتار سازشی و خرده‌مهارتهای آن معنادار است. نتیجه‌گیری: مداخلات بهنگام روان‌شناختی و آموزشی خانواده‌محور بر بهبود رفتار سازشی فرزندان دارای نشانگان‌ داون تأثیر دارد.

متن کامل [PDF 166 kb]   (471 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۸۶/۸/۲۴ | پذیرش: ۱۳۸۷/۷/۲۸ | انتشار: ۱۳۸۷/۹/۳۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Faramarzi S, Afrooz G, Malekpour M. The Impact of Early Family-centered Psychological and Educational Interventions on Adaptive Behaviors in Children with Down Syndrome. JOEC. 2008; 8 (3) :257-270
URL: http://joec.ir/article-1-343-fa.html

فرامرزی سالار، افروز غلامعلی، ملک پور مختار. تأثیر مداخلات بهنگام روان‌شناختی و آموزشی خانواده‌محور بر رفتار سازشی فرزندان با نشانگان‌ داون. فصلنامه كودكان استثنايي. 1387; 8 (3) :257-270

URL: http://joec.ir/article-1-343-fa.html



دوره 8، شماره 3 - ( پاییز 1387 1387 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3638