[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 8، شماره 4 - ( زمستان 1387 1387 ) ::
جلد 8 شماره 4 صفحات 404-412 برگشت به فهرست نسخه ها
تعیین عوامل اختلالهای هیجانی مؤثر بر نارساخوانی دانش‌آموزان مقطع ابتدایی
دکتر فرشته باعزت*
استادیار دانشگاه شهید بهشتی
چکیده:   (934 مشاهده)

 هدف پژوهش حاضر، به منظور تعیین عوامل اختلالهای هیجانی مؤثر در نارساخوانی دانش‌آموزان مقطع ابتدایی صورت گرفته است. روش: به منظور انجام این پژوهش، ابتدا تعداد 105 نفر از دانش‌آموزان مشکوک به نارساخوانی از میان جامعه دانش‌آموزان مقطع ابتدایی شهر تهران در پایه‌های سوم، چهارم و پنجم به شیوه نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای  به صورت تصادفی انتخاب و سپس از میان آنها تعداد 70 دانش‌آموز نارساخوان پس از اجرای آزمونهای تشخیصی (از جمله آزمون هوشی وکسلر کودکان، آزمون اختلال خواندن، نصفت و همکاران، 1380) به صورت هدفمند برگزیده شدند. همچنین برای ارزیابی اختلالهای هیجانی همراه در دانش‌آموزان نارساخوان از پرسشنامه رفتاری راتر استفاده شد. اعتبار و رو ایی این آزمون را مهریار (1373) با به‌کاربردن روش دو نیمه کردن و باز آزمایی، 85/0 گزارش کرده است. در این پژوهش به منظور تعیین اینکه تمام متغیرهای پیش‌بین تا چه اندازه  قدرت پیش‌بینی متغیر ملاک را دارند، از روش تحلیل رگرسیون پس رونده استفاده شده است. در این تحقیق سرعت، دقت و درک خواندن به صورت متغیر ملاک و متغیرهای اضطراب-افسردگی، بیش فعالی-پرخاشگری، نارسایی توجه، ناسازگاری اجتماعی، رفتار ضد اجتماعی به مثابه متغیرهای پیش بین وارد مدل رگرسیون شدند. یافته‌ها: نتایج نشان می‌دهد که از بین مؤلفه‌های اختلالهای هیجانی، متغیر‌های اضطراب-افسردگی، بیش فعالی، پرخاشگری و نارسایی توجه در پیش‌بینی نارساخوانی و مؤلفه‌‌های آن (سرعت، دقت و درک خواندن) نقش تعیین‌کننده‌ای داشته‌اند. نتیجه‌گیری: بر مبنای نتایج این پژوهش می‌توان به متخصصان اختلالهای ویژه یادگیری پیشنهاد کرد که اقدام به تدوین و اجرای برنامه‌های درمانی ترکیبی برای دانش‌آموزان نارساخوان همراه با اختلالهای هیجانی  کنند.

واژه‌های کلیدی: اختلالهای هیجانی، عوامل هیجانی، نارساخوانی، دانش‌آموزان ابتدایی
متن کامل [PDF 136 kb]   (282 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۸۷/۱/۲۳ | پذیرش: ۱۳۸۷/۹/۵ | انتشار: ۱۳۸۷/۱۱/۳۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Baezzat F. Emotional Disorders Affecting Dyslexia in Elementary Students. JOEC. 2009; 8 (4) :404-412
URL: http://joec.ir/article-1-340-fa.html

باعزت فرشته. تعیین عوامل اختلالهای هیجانی مؤثر بر نارساخوانی دانش‌آموزان مقطع ابتدایی . فصلنامه كودكان استثنايي. 1387; 8 (4) :404-412

URL: http://joec.ir/article-1-340-fa.html



دوره 8، شماره 4 - ( زمستان 1387 1387 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3742