[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 9، شماره 3 - ( پاییز 1388 1388 ) ::
جلد 9 شماره 3 صفحات 255-272 برگشت به فهرست نسخه ها
مروری بر نقش مخچه در نارساخوانی
احمد رمضانی واسوکلایی*
پژوهشکده کودکان استثنایی
چکیده:   (1105 مشاهده)

هدف: در مقاله حاضر، شواهد و مستندات  درباره ارتباط مشکلات نارساخوانی با نقص مخچه ارائه می‌شود. روش: در ابتدا، شواهد مربوط به نقش آشکار مخچه در مهارتهای حرکتی و مهارتهای شناختی، به ویژه در مهارتهای مبتنی بر زبان گفتاری مرور می‌شود. سپس برخی شواهد آزمایشگاهی مبتنی بر نقص عملکرد مخچه در افراد دارای نارساخوانی بیان می‌شود. یافته‌ها و نتیجه‌گیری: دو گروه از شواهد مد نظر قرار گرفته شده‌اند: شواهد رفتاری و شواهد تصویربرداری عصبی. شواهد نشان می‌دهند که افراد نارساخوان نسبت به گروه کنترل، تفاوتهای چشمگیری دارند. همچنین آزمونهای رفتاری مشابه روی کودکان دارای ضعف در خواندن و با بهره هوشی همسان اجرا شد. سرانجام بر مبنای نقص مخچه از زمان تولد، زنجیره‌ای علّی تکوینی، از رشد نارساخوانی به دست داده شد.

واژه‌های کلیدی: نارساخوانی، مخچه، واج‌شناسی، زنجیره علّی
متن کامل [PDF 293 kb]   (507 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۸۷/۱۲/۱۱ | پذیرش: ۱۳۸۸/۶/۲۱ | انتشار: ۱۳۸۸/۹/۳۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ramezani Vasookolaee A. Dyslexia: The Role of Cerebellum. JOEC. 2009; 9 (3) :255-272
URL: http://joec.ir/article-1-312-fa.html

رمضانی واسوکلایی احمد. مروری بر نقش مخچه در نارساخوانی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1388; 9 (3) :255-272

URL: http://joec.ir/article-1-312-fa.html



دوره 9، شماره 3 - ( پاییز 1388 1388 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3781