[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 9، شماره 4 - ( زمستان 1388 1388 ) ::
جلد 9 شماره 4 صفحات 357-366 برگشت به فهرست نسخه ها
ارتباط مداخله‌های زودهنگام با موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان آسیب‌دیده شنوایی
دکتر علی اصغر کاکوجویباری، دکتر مسعود گنجی، آقای جعفر صمدی فر*
دانشگاه پیام نور
چکیده:   (1085 مشاهده)

هدف: این پژوهش به منظور مطالعه ارتباط برخی از مداخله‌های زودهنگام با موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان دارای آسیب شنوایی انجام گرفته است. روش: پژوهش به صورت توصیفی و از نوع همبستگی است و جامعه آماری آن شامل 90 نفر از دانش آموزان آسیب‌دیدهشنوایی دوره ابتدایی (57 نفر پسر و 33 نفر دختر) است که در سال تحصیلی 87- 1386 در آموزشگاههای ویژه شهر اردبیل مشغول به تحصیل بودند. برای تعیین حجم نمونه با استفاده از جدول اچ.اس. بولا، تعداد 45 نفر پسر و 25 نفر دختر با رعایت تناسب جنسی از جامعه به‌صورت تصادفی انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها، از دو پرسشنامه محقق‌ساخته و نیز از پرونده پزشکی و توانبخشی دانش آموزان استفاده شد و فرضیه‌های تحقیق به روش آزمون آماری ضریب همبستگی پیرسون مورد تحلیل قرارگرفتند. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که بین هریک از متغیرهای سن تشخیص کم‌شنوایی، سن شروع استفاده از وسایل کمک شنوایی(سمعک)، سن بهره‌گیری از برنامه‌های تربیت شنوایی و گفتار درمانی و نیز سن شروع آموزشهای والدین با موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان، ارتباط معنی دار (همبستگی منفی) وجود دارد. همچنین بین متغیر‌های استفاده مداوم از سمعک، میزان حضور دانش‌آموزان در برنامه‌های تربیت شنوایی و گفتار درمانی، همکاریهای والدین با تیم توانبخشی، تحصیلات والدین و وضعیت اقتصادی خانواده‌ها با موفقیت تحصیلی همبستگی مثبت معنی‌داری مشاهده شد. نتیجهگیری: مداخله‌های زودهنگام با موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان ارتباط معنی‌دار دارد و موجب پیشرفت تحصیلی آنها می‌شود، اما متوسط سنین مداخله‌ها در جمعیت تحت مطالعه در حد قابل قبولی نیست و هنوز با سنین مطرح شده از جانب کمیته مشترک جهانی فاصله زیادی دارد.

واژه‌های کلیدی: مداخله زودهنگام، آسیب‌دیده شنوایی، موفقیت تحصیلی
متن کامل [PDF 176 kb]   (456 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۸۸/۲/۱۲ | پذیرش: ۱۳۸۸/۶/۲۰ | انتشار: ۱۳۸۸/۱۱/۳۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kakajooibari A, Ganji M, Samadifar J. The Association of Early Intervention with Academic Achievement in Elementary Students with Hearing Impairment in Ardabil. JOEC. 2010; 9 (4) :357-366
URL: http://joec.ir/article-1-305-fa.html

کاکوجویباری علی اصغر، گنجی مسعود، صمدی فر جعفر. ارتباط مداخله‌های زودهنگام با موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان آسیب‌دیده شنوایی . فصلنامه كودكان استثنايي. 1388; 9 (4) :357-366

URL: http://joec.ir/article-1-305-fa.html



دوره 9، شماره 4 - ( زمستان 1388 1388 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3781