هدف:این پژوهش با هدف پیشبینی حمایت سازمانی ادراک شده و تعهد سازمانی (در ابعاد تعهد همانندسازی شده، تعهد پیوندجویانه و تعهد مبادلهای) از طریق ابعاد عدالت سازمانی ادراک شده (عدالت توزیعی، رویهای و ارتباطی) در مربیان آموزشگاههای استثنایی در شهر اصفهان به مرحله اجرا درآمد. روش:در راستای هدف پژوهش، 231 نفر از مربیان آموزشگاههای استثنایی شهر اصفهان با استفاده از نمونهگیری خوشهای برای پاسخگویی به پرسشنامههای پژوهش انتخاب شدند. مطالعه حاضر از زمره مطالعات همبستگی و از نوع پیشبینی است. پرسشنامههای مورد استفاده در پژوهش، پرسشنامه تعهد سازمانی (با 9 سؤال و سه زیرمقیاس)، پرسشنامه حمایت سازمانی ادراک شده (با 29 سؤال)، پرسشنامههای عدالت توزیعی، رویهای و ارتباطی (با 18 سؤال برای سه بعد عدالت) بوده است. دادههای حاصل از پرسشنامههای پژوهش، با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون همزمان و تحلیل رگرسیون گام به گام مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها:شواهد حاصل حاکی از آن بود که تعهد همانندسازی شده، تعهد پیوندجویانه، تعهد مبادلهای و حمایت سازمانی ادراک شده با هر سه بعد عدالت توزیعی، رویهای و ارتباطی دارای رابطه مثبت و معنادار (01/0P<) هستند. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که برای تعهد همانندسازی شده، عدالت رویهای و توزیعی، برای تعهد پیوند جویانه، عدالت رویهای و ارتباطی، برای تعهد مبادلهای، عدالت رویهای ، ارتباطی و توزیعی و برای حمایت سازمانی ادراک شده، عدالت رویهای، ارتباطی و توزیعی به ترتیب دارای بیشترین نقش و تأثیر هستند. نتیجهگیری: نتایج این پژوهش از نقش متفاوت ابعاد عدالت برای ابعاد تعهد سازمانی و حمایت سازمانی ادراک شده در مربیان آموزشگاههای استثنایی حمایت لازم را بهعمل آورد
Golparvar M, Ghafouri M R, Nasry M. Prediction of Organizational Support and Commitment by Perceived Justice Dimensions Organizational in Educators in Special schools. JOEC 2010; 9 (4) :331-344 URL: http://joec.ir/article-1-303-fa.html
گل پرور محسن، غفوری محمد رضا، نصری مرجان. پیشبینی حمایت و تعهد سازمانی از طریق ابعاد عدالت سازمانی ادراک شده در مربیان آموزشگاههای استثنایی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1388; 9 (4) :331-344