[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 9، شماره 4 - ( زمستان 1388 1388 ) ::
جلد 9 شماره 4 صفحات 331-344 برگشت به فهرست نسخه ها
پیش‌بینی حمایت و تعهد سازمانی از طریق ابعاد عدالت سازمانی ادراک شده در مربیان آموزشگاه‌های استثنایی
دکتر محسن گل پرور* ، آقای محمد رضا غفوری، خانم مرجان نصری
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی
چکیده:   (1387 مشاهده)

هدف: این پژوهش با هدف پیش‌بینی حمایت سازمانی ادراک شده و تعهد سازمانی (در ابعاد تعهد همانندسازی شده، تعهد پیوندجویانه و تعهد مبادله‌ای) از طریق ابعاد عدالت سازمانی ادراک شده (عدالت توزیعی، رویه‌ای و ارتباطی) در مربیان آموزشگاههای استثنایی در شهر اصفهان به مرحله اجرا درآمد. روش: در راستای هدف پژوهش، 231 نفر از مربیان آموزشگاه‌های استثنایی شهر اصفهان با استفاده از نمونه‌گیری خوشه‌ای برای پاسخ‌گویی به پرسشنامه‌های پژوهش انتخاب شدند. مطالعه حاضر از زمره مطالعات همبستگی و از نوع پیش‌بینی است. پرسشنامه‌های مورد استفاده در پژوهش، پرسشنامه تعهد سازمانی (با 9 سؤال و سه زیرمقیاس)، پرسشنامه حمایت سازمانی ادراک شده (با 29 سؤال)، پرسشنامه‌های عدالت توزیعی، رویه‌ای و ارتباطی (با 18 سؤال برای سه بعد عدالت) بوده است. داده‌های حاصل از پرسشنامه‌های پژوهش، با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون همزمان و تحلیل رگرسیون گام به گام مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: شواهد حاصل حاکی از آن بود که تعهد همانندسازی شده، تعهد پیوندجویانه، تعهد مبادله‌ای و حمایت سازمانی ادراک شده با هر سه بعد عدالت توزیعی، رویه‌ای و ارتباطی دارای رابطه مثبت و معنادار (01/0P<) هستند. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که برای تعهد همانندسازی شده، عدالت رویه‌ای و توزیعی، برای تعهد پیوند جویانه، عدالت رویه‌ای و ارتباطی، برای تعهد مبادله‌ای، عدالت رویه‌ای ، ارتباطی و توزیعی و برای حمایت سازمانی ادراک شده، عدالت رویه‌ای، ارتباطی و توزیعی به ترتیب دارای بیشترین نقش و تأثیر هستند. نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش از نقش متفاوت ابعاد عدالت برای ابعاد تعهد سازمانی و حمایت سازمانی ادراک شده در مربیان آموزشگاههای استثنایی حمایت لازم را به‌عمل آورد

واژه‌های کلیدی: تعهد سازمانی، حمایت سازمانی ادراک شده، عدالت سازمانی، مربیان آموزشگاههای استثنایی
متن کامل [PDF 185 kb]   (247 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۷/۳۰ | پذیرش: ۱۳۹۵/۷/۳۰ | انتشار: ۱۳۹۵/۷/۳۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Golparvar M, Ghafouri M R, Nasry M. Prediction of Organizational Support and Commitment by Perceived Justice Dimensions Organizational in Educators in Special schools. JOEC. 2010; 9 (4) :331-344
URL: http://joec.ir/article-1-303-fa.html

گل پرور محسن، غفوری محمد رضا، نصری مرجان. پیش‌بینی حمایت و تعهد سازمانی از طریق ابعاد عدالت سازمانی ادراک شده در مربیان آموزشگاه‌های استثنایی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1388; 9 (4) :331-344

URL: http://joec.ir/article-1-303-fa.html



دوره 9، شماره 4 - ( زمستان 1388 1388 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3705