[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 1 - ( بهار 1389 1389 ) ::
جلد 10 شماره 1 صفحات 29-36 برگشت به فهرست نسخه ها
راهبردهای یادگیری، جهت‌گیریهای هدفی و اضطراب امتحان در دانش‌آموزان نابینا
خانم رقیه وکیلی* ، دکتر مسعود غلامعلی لواسانی، آقای باقر حجازی، دکتر جواد اژه ای
کارشناس ارشد
چکیده:   (705 مشاهده)

هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه راهبردهای یادگیری و جهت‌گیریهای هدفی با اضطراب امتحان در بین دانش‌آموزان با آسیب بینایی در دوره دبیرستان شهر تهران بود. روش: بدین منظور نمونه‌ای شامل 120 نفر دانش‌آموز در پایه‌های اول تا سوم دبیرستان (80 پسر و 40 دختر) با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. برای‌اندازه‌گیری متغیرهای پژوهش از پرسشنامه راهبردهای انگیزشی یادگیری (MSLQ)، پرسشنامه جهت‌گیری هدفی، میدلتن و میگلی و اضطراب امتحان ساراسون (SAT) استفاده شد. یافته‌هانتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که جنس، جهت‌گیریهای هدفی تبحری و اجتنابی و راهبردهای یادگیری بسط، سازمان‌دهی، تفکر انتقادی و تنظیم ضرایب معناداری (05/0 P<) در پیش‌بینی اضطراب امتحان دانش‌آموزان دارند. همچنین اجرای آزمون t نشان داد که تفاوت معناداری (001/0 P<) بین دختران و پسران در اضطراب امتحان وجود دارد. نتیجه‌گیری: استفاده از راهبردهای یادگیری و داشتن اهداف تبحری از سوی دانش‌آموزان نابینا، منجر به کاهش اضطراب امتحان آنها می‌شود.

واژه‌های کلیدی: راهبردهای یادگیری، جهت‌گیریهای هدفی، اضطراب امتحان، دانش‌آموزان نابینا
متن کامل [PDF 200 kb]   (238 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۸۸/۱/۲۴ | پذیرش: ۱۳۸۸/۱۰/۱۲ | انتشار: ۱۳۸۹/۳/۳۰
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Vakili R, Gholamali Lavasani M, Hejazi B, Ejei J. Learning Strategies, Goal Orientations, and Test Anxiety in Students with Vision Loss. JOEC. 2010; 10 (1) :29-36
URL: http://joec.ir/article-1-295-fa.html

وکیلی رقیه، غلامعلی لواسانی مسعود، حجازی باقر، اژه ای جواد. راهبردهای یادگیری، جهت‌گیریهای هدفی و اضطراب امتحان در دانش‌آموزان نابینا. فصلنامه كودكان استثنايي. 1389; 10 (1) :29-36

URL: http://joec.ir/article-1-295-fa.html



دوره 10، شماره 1 - ( بهار 1389 1389 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3709