[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 1 - ( بهار 1389 1389 ) ::
جلد 10 شماره 1 صفحات 21-28 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی راهبردهای خود نظم‌دهی بر کاهش خطاهای املایی دانش‌آموزان مبتلا به اختلال نوشتن
دکتر فرشته باعزت* ، راضیه ایزدی فرد
استادیار دانشگاه شهید بهشتی
چکیده:   (1027 مشاهده)

هدف: پژوهش حاضر، با هدف اثربخشی راهبردهای خودنظم‌دهی بر کاهش خطاهای املایی دانش‌آموزان مبتلا به اختلال نوشتن در پایه سوم تا پنجم ابتدایی شهر تهران صورت گرفت.  روش: روش این پژوهش از نوع آزمایشی و جامعه آماری پژوهش، کلیه دانش‌آموزان پایه سوم تا پنجم ابتدایی شهر تهران بودند که اختلال نوشتن داشتند. به منظور انجام این پژوهش، تعداد20  دانش‌آموز دارای اختلال نوشتن، پس از اجرای آزمونهای تشخیصی (آزمون هوشی وکسلر کودکان و آزمون اختلال نوشتن) به شیوه نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای، به طور تصادفی انتخاب شدند؛ سپس با گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. آزمودنیهای گروه آزمایش به مدت 10 جلسه، تحت آموزش راهبردهای خودنظم‌دهی قرار گرفتند، اما گروه کنترل، هیچ مداخله‌ای دریافت نکرد. داده‌های به‌دست آمده، با استفاده از روش آماری کوواریانس، تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج به دست آمده نشان می‌دهند که عملکرد نوشتن آزمودنیهای گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل، به طور معناداری بهبود یافته است. نتیجه‌گیری: لذا می‌توان  نتیجه گرفت که اولاً راهبردهای خودنظم‌دهی سبب کاهش خطاهای املای دانش‌آموزان دارای اختلال نوشتن شده است؛ ثانیاً کاربرد این راهبرد موجب پایداری آموخته‌ها (پس از گذشت 3 ماه) در این گروه از کودکان شد. بر مبنای نتایج این پژوهش، می‌توان به مربیان اختلالهای یادگیری، مشاوران و روان‌شناسان پیشنهاد کرد که با استفاده از این راهبردها برای  بهبود عملکرد نوشتن دانش‌آموزان دارای اختلال نوشتن بکوشند

واژه‌های کلیدی: خطاهای املا، راهبردهای خودنظم‌دهی، اختلال نوشتن، دانش‌آموزان ابتدایی.
متن کامل [PDF 114 kb]   (485 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۸۸/۴/۱۰ | پذیرش: ۱۳۸۸/۱۲/۱۸ | انتشار: ۱۳۸۹/۳/۳۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Baezzat F, Eizadifard R. Impact of Self-regulation Strategies on Reduction of Spelling Errors in Primary Students with Writing Disorder. JOEC. 2010; 10 (1) :21-28
URL: http://joec.ir/article-1-294-fa.html

باعزت فرشته، ایزدی فرد راضیه. اثربخشی راهبردهای خود نظم‌دهی بر کاهش خطاهای املایی دانش‌آموزان مبتلا به اختلال نوشتن . فصلنامه كودكان استثنايي. 1389; 10 (1) :21-28

URL: http://joec.ir/article-1-294-fa.html



دوره 10، شماره 1 - ( بهار 1389 1389 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3752