[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 16، شماره 3 - ( 9-1395 ) ::
جلد 16 شماره 3 صفحات 75-84 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اختلالات اضطرابی و مدرسه هراسی در دانش‌آموزان نارساخوان و عادی
دکتر یوسف دهقانی* ، دکتر مهناز جوکار، عباس فاضلی
استادیار
چکیده:   (767 مشاهده)

هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسۀ‌ اختلالات اضطرابی و مدرسه هراسی در دانش‌آموزان نارساخوان و عادی بود. روش: پژوهش حاضر، از نوع علی- مقایسه‌ای است. جامعۀ آماری پژوهش را کلیۀ دانش‌آموزان پایۀ چهارم، پنجم و ششم ابتدایی مبتلا به نارساخوانی مراجعه‌کننده به مراکز اختلالات یادگیری شهرهای بوشهر و برازجان و کلیۀ دانش‌آموزان عادی دختر و پسر پایۀ چهارم، پنجم و ششم ابتدایی شهرهای بوشهر و برازجان در سال تحصیلی 95-94 تشکیل دادند به منظور انجام این پژوهش، 78 نفر از دانش­آموزان مشکوک به نارساخوانی به شیوه تصادفی خوشه­ای چند مرحله‌ای انتخاب و سپس از میان آن‌ها تعداد 50 دانش­آموز پس از اجرای آزمون­های تشخیصی (از جمله آزمون هوش وکسلر کودکان، آزمون خواندن، آزمون ADHD و آزمون اختلال سلوک) به صورت تصادفی برگزیده شدند و 50 دانش‌آموز عادی نیز به روش تصادفی مرحله‌ای انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. هر دو گروه پرسش‌نامه تشخیص اختلالات مرتبط با اضطراب کودکان بیرماهر و همکاران را تکمیل کردند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش تحلیل واریانس چند متغیره (MANOVA) استفاده شد. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که بین دانش‌آموزان نارساخوان و عادی از لحاظ اختلالات اضطرابی و مدرسه هراسی تفاوت معنی‌دار وجود دارد. بین دانش‌آموزان نارساخوان و عادی از لحاظ اضطراب تعمیم‌یافته، اضطراب اجتماعی، اضطراب جدایی و هراس/ جسمانی شکل تفاوت معنی‌دار به دست آمد (001/0 P). نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که در طراحی و برنامه‌ریزی مداخله‌های درمانی برای دانش‌آموزان مبتلا به نارساخوانی می‌بایست وضعیت طیف اختلالات اضطرابی و مدرسه هراسی آنان در نظر گرفته شود تا بتوان کارآیی این مداخلات را افزایش داد.

واژه‌های کلیدی: اختلالات اضطرابی، مدرسه هراسی، نارساخوانی، ناتوانی‌های یادگیری.
متن کامل [PDF 201 kb]   (284 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۵/۵/۲۱ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۰/۱۵ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۲/۳
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dehghani Y, Joukar M, Fazeli A. Comparison of anxiety disorders and school phobia in dyslexia and normal students. JOEC. 2016; 16 (3) :75-84
URL: http://joec.ir/article-1-29-fa.html

دهقانی یوسف، جوکار مهناز، فاضلی عباس. مقایسه اختلالات اضطرابی و مدرسه هراسی در دانش‌آموزان نارساخوان و عادی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1395; 16 (3) :75-84

URL: http://joec.ir/article-1-29-fa.html



دوره 16، شماره 3 - ( 9-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3638