[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 2 - ( تابستان 1389 1389 ) ::
جلد 10 شماره 2 صفحات 185-198 برگشت به فهرست نسخه ها
فرایند یادگیری خواندن در کودکان با آسیب بینایی و عادی
دکتر محمد احمدپناه*
استادیار دانشگاه علوم پزشکی همدان
چکیده:   (1036 مشاهده)

هدف: در این مقاله، ضمن اشاره به مدلها و رویکردهای گذشته و نوین خواندن، رشد مهارتهای خواندن در افرادی که از روی متون چاپی می‌خوانند (افراد بینا) با رشد این مهارتها در افرادی که نابینا هستند و یادگیری خواندن را با استفاده از حس لامسه، یاد می‌گیرند، (بریل) مقایسه می‌شود. روش: پس از گردآوری مقالات معتبر و کتب مختلف و با مقایسه مدلهای مختلف خواندن، فرایند یادگیری آن در افراد  با آسیب بینایی و عادی بر مبنای مدل چال که زمینه‌های بیشتری را برای بررسی در این حوزه، فراهم می‌کند، مفهوم سازی، مقایسه و تحلیل شد. یافته‌ها: پردازش موازی خواندن در افراد بینا و نابینا به این صورت است که هر دو گروه اطلاعات دیداری و لمسی را که از متن دریافت کرده‌اند در نهایت به مغز می‌فرستند تا در آنجا معنی و مفهوم پیدا کند. این وضعیت ایده مقایسه این فرایندها را در ذهن پژوهشگران این حوزه، شکل داده است. فرایند یادگیری خواندن بریل بعد از یادگیری علائم و اختصارات و نمادها، شبیه یادگیری حروف چاپی است. مراحل اولیه خواندن بریل بر مهارتهای واج شناختی، مبتنی و مستلزم رشد دانش نوشتاری است که به وسیله خواننده‌های بینا برای یادگیری ارتباط نویسه- واج مورد استفاده قرار می‌گیرد . نتیجه گیری با توجه به اینکه در ایران، تاکنون پژوهشگران به بررسی تجربی توانمندی خواننده‌های نابینای فارسی زبان در پرتو مدلهای مختلف خواندن نپرداخته اند، بهتر است پژوهشهای آتی این حوزه به بررسی تجربی خواندن در افراد نابینا پرداخته تا چارچوب مدلی متناسبی از خواندن متون فارسی به وسیله افراد نابینا به‌دست آید. در چنین شرایطی والدین، مربیان و دانش آموزان نابینا از طریق درک و فهم فرایندهای خواندن بریل و نحوه پردازش اطلاعات لمسی، فایده و سود بیشتری از برنامه‌ها و فعالیتهای خود خواهند برد.

واژه‌های کلیدی: یادگیری خواندن، مدلهای خواندن، کودکان نابینا، کودکان عادی
متن کامل [PDF 153 kb]   (161 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۸۸/۷/۲۵ | پذیرش: ۱۳۸۹/۶/۱۶ | انتشار: ۱۳۸۹/۶/۳۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahmadpanah M. The processes of learning to read in normal and visually impaired children. JOEC. 2010; 10 (2) :185-198
URL: http://joec.ir/article-1-287-fa.html

احمدپناه محمد. فرایند یادگیری خواندن در کودکان با آسیب بینایی و عادی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1389; 10 (2) :185-198

URL: http://joec.ir/article-1-287-fa.html



دوره 10، شماره 2 - ( تابستان 1389 1389 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3742