[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 10، شماره 2 - ( تابستان 1389 1389 ) ::
جلد 10 شماره 2 صفحات 113-122 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی برنامۀ آموزش کاهش زورگویی در دانش‌آموزان پایۀ پنجم ابتدایی
آقای سیدرضا پورسید* ، دکتر شعله امیری، دکتر حسین مولوی
کارشناسی ارشد
چکیده:   (806 مشاهده)

هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی، اثربخشی برنامۀ آموزش کاهش زورگویی در کودکان، بر میزان رفتار زورگویی دانش‌آموزان پایۀ پنجم دبستان بود. روش: جامعه آماری دانش‌آموزان پسر پایۀ پنجم دبستان شهرستان ابرکوه بودند. به منظور اجرای پژوهش، پس از انجام جامعه‌سنجی و اجرای پرسشنامه روابط با همگنان (که بخشی از آن زورگویی کودکان را اندازه‌گیری می‌کند)، 20 نفر از کودکانی که براساس تحلیل نتایج جامعه‌سنجی و نمرات کسب‌شده در پرسشنامه روابط با همگنان، تحت عنوان "زورگو" طبقه‌بندی شده بودند، به صورت تصادفی در دو گروه 10 نفره آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت 9 جلسه (در هر هفته یک جلسه) تحت برنامه آموزشی کاهش زورگویی بودند، ولی گروه کنترل هیچ‌گونه آموزشی، دریافت نکرد. آزمودنیها پس از 45 روز، مورد بررسی مجدد قرار گرفتند. داده‌ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS16 و با استفاده از شاخصهای توصیفی و آزمون تحلیل کواریانس چندمتغیری، تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج، تفاوت معنی‌داری (001/0P≤ ) را در مرحله پس‌آزمون بین گروه آزمایش و کنترل، نشان داد. نتایج در مرحله پیگیری نیز تفاوت معنی‌داری (001/0P≤ ) را بین گروه آزمایش و کنترل نشان داد.  نتیجه‌گیری: با توجه به وجود تفاوت معنی‌دار بین گروههای آزمایش و کنترل در پس آزمون و در دوره پیگیری، می‌توان گفت که برنامه آموزشی کاهش زورگویی در کودکان در حکم روش آموزشی مؤثری برای کاهش زورگویی در کودکان زورگو، قابلیت استفاده دارد. همچنین نتایج بر اساس بنیادهای نظری، مورد تبیین قرار گرفته‌اند.

واژه‌های کلیدی: زورگویی، برنامۀ آموزش کاهش زورگویی در کودکان
متن کامل [PDF 173 kb]   (151 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۸۸/۹/۶ | پذیرش: ۱۳۸۹/۵/۳ | انتشار: ۱۳۸۹/۶/۳۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Poorseyed S R, Amiri S, Molavi H. The Effectiveness of Training Program to Reduce Bullying among Elementary Students. JOEC. 2010; 10 (2) :113-122
URL: http://joec.ir/article-1-281-fa.html

پورسید سیدرضا، امیری شعله، مولوی حسین. اثربخشی برنامۀ آموزش کاهش زورگویی در دانش‌آموزان پایۀ پنجم ابتدایی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1389; 10 (2) :113-122

URL: http://joec.ir/article-1-281-fa.html



دوره 10، شماره 2 - ( تابستان 1389 1389 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3638