[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 11، شماره 1 - ( بهار 1390 1390 ) ::
جلد 11 شماره 1 صفحات 69-82 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه بین رفتار تیپ الف، شخصیت نوروتیک، منبع کنترل بیرونی و جوّ حاکم بر مدرسه با استرس شغلی معلّمان مراکز استثنایی یزد
آقای کاظم برزگر بفرویی* ، آقای حسن خضری
دانشجوی دکتری
چکیده:   (792 مشاهده)

هدف: هدف اصلی این پژوهش، بررسی عوامل مؤثر در استرس معلّمان مراکز استثنایی شهر یزد بود. روش: تعداد 93 نفر از معلّمان شاغل در این بخش، مورد آزمون قرار گرفتند. برای سنجش متغیرهای پژوهش، از مقیاس استرس ادراک شده  کوهن و همکاران، مقیاس رفتار تیپ الف بورتنر، مقیاس مکان کنترل راتر، پرسشنامه 10 ماده ای کریاکو جهت سنجش شخصیت نوروتیک و مقیاس جوِّ حاکم بر مدرسه ریچارد آرنز استفاده شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس و تحلیل رگرسیون گام‌به‌گام با نرم افزار SPSS13 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها:  یافته های پژوهش نشان داد که 5/35 درصد از معلّمان مورد پژوهش، استرس بسیار بالا، 57 درصد استرس متوسط و 5/7 درصد از آنان استرس پایین را گزارش دادند.  همچنین بین نمره متغیرهای شخصیت نوروتیک(711/0r=)، تیپ الف(462/0r=) و منبع کنترل بیرونی (421/0r=) با نمره استرس رابطه مستقیم و معنادار؛ و نیز، نمره جوِّ حاکم بر مدرسه با نمره استرس(347/0-r=)، رابطه معکوس و معنادار به دست آمد .نتیجه گیری: با توجه به یافته‌های حاصل از این تحقیق به نظر می‌رسد ایجاد جوّی مثبت در مدارس استثنایی و آموزش مهارتها و راهبردهای مقابله با ویژگیهای شخصیتی ناسالم می‌توان میزان استرس معلمان استثنایی را تا حد چشمگیری کاهش دهد.

واژه‌های کلیدی: تیپ شخصیتی نوروتیک، تیپ الف، منبع کنترل بیرونی، جوِّ حاکم برمدرسه و استرس معلّم
متن کامل [PDF 689 kb]   (209 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۸۸/۱۲/۱۰ | پذیرش: ۱۳۸۹/۱۰/۲۱ | انتشار: ۱۳۹۰/۳/۳۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Barzegar Bafrooee K, Khezri H. Investigating the Relationship Between Type A, Neurotic Personality Type, External Locus of Control and School Climate with School Teachers’ Stress in Yazd. JOEC. 2011; 11 (1) :69-82
URL: http://joec.ir/article-1-253-fa.html

برزگر بفرویی کاظم، خضری حسن. رابطه بین رفتار تیپ الف، شخصیت نوروتیک، منبع کنترل بیرونی و جوّ حاکم بر مدرسه با استرس شغلی معلّمان مراکز استثنایی یزد. فصلنامه كودكان استثنايي. 1390; 11 (1) :69-82

URL: http://joec.ir/article-1-253-fa.html



دوره 11، شماره 1 - ( بهار 1390 1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3638