[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
راهنمای نویسندگان::
اصول اخلاقی::
ثبت نام و اشتراک::
آرشیو مجله و مقالات::
برای داوران::
اخبار و اعلانات::
اطلاعات آماری نشریه::
تماس با ما::
پست الکترونیک::
همکاری با انجمن ها::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
سامانه مشابهت یاب متون

  
 
..
ِDOI
https://www.doi.org/




 
..
:: دوره 11، شماره 2 - ( تابستان 1390 1390 ) ::
جلد 11 شماره 2 صفحات 162-151 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش مدیریت هوش هیجانی بر کاهش نشانگان استرس مادران کودکان کم‌توان‌ذهنی آموزش‌پذیر
زهرا اصانلو*1 ، معصومه پورمحمدرضای تجریشی1 ، محمد حسین سروری1
1- دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
چکیده:   (4704 مشاهده)

هدف: این تحقیق به منظور بررسی تأثیر آموزش مدیریت هوش هیجانی بر کاهش نشانگان استرس مادران کودکان کم‌توان‌ذهنی انجام شد. روش: جامعه آماری شامل کلیه مادران کودکان کم‌توان‌ذهنی مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 88-87 شهر تهران بودند که 50 نفر از آنها به روش نمونه‌‌گیری تصادفی، انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش مدت 15 جلسه طی دو ماه و نیم در برنامه مدیریت هوش هیجانی شرکت کردند. ابزار اندازه‌گیری در این پژوهش، پرسشنامه نشانگان استرس بود. یافته‌ها: نتایج حاکی از این بود که آموزش هوش هیجانی، نشانگان استرس گروه آزمایش را در مقایسه با گروه کنترل در مرحله پس‌آزمون به‌طور معنا‌داری (001/0 p<) کاهش داده است. نتیجه‌گیری: با توجه به اینکه مادران کودکان کم‌توان‌ذهنی در مقایسه با مادران کودکان عادی با استرس بیشتری مواجه‌اند، می‌توان با انجام مداخله فوق به کاهش استرس آنها کمک کرد. 

واژه‌های کلیدی: آموزش مدیریت هوش هیجانی، نشانگان استرس، کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر
متن کامل [PDF 253 kb]   (1397 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1389/1/30 | پذیرش: 1390/3/16 | انتشار: 1390/6/30
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ossanlou Z, Pour Mohammad Rezaye Tajrishi M, Sorouri M H. The Effect of Emotional Intelligence Management Training on Stress Syndrome in Mothers of Children with Intellectual Disabilities. JOEC 2011; 11 (2) :151-162
URL: http://joec.ir/article-1-244-fa.html

اصانلو زهرا، پورمحمدرضای تجریشی معصومه، سروری محمد حسین. تأثیر آموزش مدیریت هوش هیجانی بر کاهش نشانگان استرس مادران کودکان کم‌توان‌ذهنی آموزش‌پذیر. فصلنامه كودكان استثنايي. 1390; 11 (2) :151-162

URL: http://joec.ir/article-1-244-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 2 - ( تابستان 1390 1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children

[__CODE __JMETRICS__FULL__FA____ CODE__]

 

Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4710