هدف: این تحقیق به منظور بررسی تأثیر آموزش مدیریت هوش هیجانی بر کاهش نشانگان استرس مادران کودکان کمتوانذهنی انجام شد. روش: جامعه آماری شامل کلیه مادران کودکان کمتوانذهنی مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 88-87 شهر تهران بودند که 50 نفر از آنها به روش نمونهگیری تصادفی، انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش مدت 15 جلسه طی دو ماه و نیم در برنامه مدیریت هوش هیجانی شرکت کردند. ابزار اندازهگیری در این پژوهش، پرسشنامه نشانگان استرس بود. یافتهها: نتایج حاکی از این بود که آموزش هوش هیجانی، نشانگان استرس گروه آزمایش را در مقایسه با گروه کنترل در مرحله پسآزمون بهطور معناداری (001/0 p<) کاهش داده است. نتیجهگیری: با توجه به اینکه مادران کودکان کمتوانذهنی در مقایسه با مادران کودکان عادی با استرس بیشتری مواجهاند، میتوان با انجام مداخله فوق به کاهش استرس آنها کمک کرد.
Ossanlou Z, Pour Mohammad Rezaye Tajrishi M, Sorouri M H. The Effect of Emotional Intelligence Management Training on Stress Syndrome in Mothers of Children with Intellectual Disabilities. JOEC 2011; 11 (2) :151-162 URL: http://joec.ir/article-1-244-fa.html
اصانلو زهرا، پورمحمدرضای تجریشی معصومه، سروری محمد حسین. تأثیر آموزش مدیریت هوش هیجانی بر کاهش نشانگان استرس مادران کودکان کمتوانذهنی آموزشپذیر. فصلنامه كودكان استثنايي. 1390; 11 (2) :151-162