این تحقیق با هدف طراحی الگوی چندرسانهای آموزشی برای دانشآموزان کمتوان ذهنی و اعتبار سنجی آن از نظر متخصصان، انجام شده است. برای انجام تحلیل محتوای کیفی، ابتدا سؤال پژوهش را تعیین کردیم.روش پژوهش برای مرحله طراحی الگوی چندرسانهای، روش توصیفی-تحلیلی با رویکرد مرور نظاممند ادبیات پژوهشی[1] و جهت اعتبار سنجی الگو از روش توصیفی- پیمایشی، استفاده شد. جامعهی آماری این تحقیق جهت طراحی الگوی آموزشی، شامل تمامی کتب، مقالات پژوهشی و مروری، پایاننامهها و منابع اطلاعاتی اینترنتی مرتبط درزمینه ی طراحی الگوی چندرسانهای بود و جامعه آماری جهت اعتبار سنجی الگو، متخصصان تکنولوژی آموزشی و متخصصان آموزش ویژه به تعداد ۱۶ نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها فیشبرداری و یک پرسشنامه 7 سؤالی محقق ساخته، در مقیاس لیکرت بود. نتایج این مطالعه منجر به تدوین الگوی طراحی چندرسانهای آموزشی ADPIE[2] در ۵ مرحله شامل تحلیل، طراحی، تولید، اجرا و ارزشیابی طراحی گردید. الگوی مذکور میتواندراهنمایی برای طراحان آموزشی، متخصصان و معلمان آموزش ویژه در تولید چندرسانهای آموزشی برای دانشآموزان کمتوان ذهنی باشد. یافتههای اعتبار سنجی نشان داد که ویژگیهای عناصر طراحی الگوی چندرسانهای از نظر متخصصان مطلوب (در حد زیاد) است.
Designing and validation of instructional multimedia elements model for intellectual disability students. JOEC. 2017; 17 (1) :31-52 URL: http://joec.ir/article-1-24-fa.html