[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 17، شماره 1 - ( 5-1396 ) ::
جلد 17 شماره 1 صفحات 31-52 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی و اعتبارسنجی الگوی چندرسانه‌ای آموزشی برای دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی
حمیدرضا جنگی زهی شستان، دکتر اسماعیل زارعی زوارکی* ، دکتر محمدرضا نیلی احمدآبادی، دکتر شهلا پزشک، پروفسور علی دلاور
دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی
چکیده:   (520 مشاهده)

این تحقیق با هدف طراحی الگوی چندرسانه‌ای آموزشی برای دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی و اعتبار سنجی آن از نظر متخصصان، انجام شده است. برای انجام تحلیل محتوای کیفی، ابتدا سؤال پژوهش را تعیین کردیم.روش پژوهش برای مرحله طراحی الگوی چندرسانه‌ای، روش توصیفی-تحلیلی با رویکرد مرور نظام‌مند ادبیات پژوهشی[1] و جهت اعتبار سنجی الگو از روش توصیفی- پیمایشی، استفاده شد. جامعه‌ی آماری این تحقیق جهت طراحی الگوی آموزشی، شامل تمامی کتب، مقالات پژوهشی و مروری، پایان‌نامه‌ها و منابع اطلاعاتی اینترنتی مرتبط درزمینه ی طراحی الگوی چندرسانه‌ای بود و جامعه آماری جهت اعتبار سنجی الگو، متخصصان تکنولوژی آموزشی و متخصصان آموزش ویژه به تعداد ۱۶ نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها فیش‌برداری و یک پرسشنامه 7 سؤالی محقق ساخته، در مقیاس لیکرت بود. نتایج این مطالعه منجر به تدوین الگوی طراحی چندرسانه‌ای آموزشی ADPIE[2] در ۵ مرحله شامل تحلیل، طراحی، تولید، اجرا و ارزشیابی طراحی گردید. الگوی مذکور می‌تواندراهنمایی برای طراحان آموزشی، متخصصان و معلمان آموزش ویژه در تولید چندرسانه‌ای آموزشی برای دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی باشد. یافته‌های اعتبار سنجی نشان داد که ویژگی‌های عناصر طراحی الگوی چندرسانه‌ای از نظر متخصصان مطلوب (در حد زیاد) است.

 

[1] . Systematic Literature Review

[2]. Analyze, Design, Product, Implementation, evaluation

واژه‌های کلیدی: الگوی طراحی چندرسانه‌ای، اعتبار سنجی، دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی
متن کامل [PDF 426 kb]   (258 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۴/۲۴ | پذیرش: ۱۳۹۶/۲/۳ | انتشار: ۱۳۹۶/۳/۱۴
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Designing and validation of instructional multimedia elements model for intellectual disability students. JOEC. 2017; 17 (1) :31-52
URL: http://joec.ir/article-1-24-fa.html

جنگی زهی شستان حمیدرضا، زارعی زوارکی اسماعیل، نیلی احمدآبادی محمدرضا، پزشک شهلا، دلاور علی. طراحی و اعتبارسنجی الگوی چندرسانه‌ای آموزشی برای دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1396; 17 (1) :31-52

URL: http://joec.ir/article-1-24-fa.html



دوره 17، شماره 1 - ( 5-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3638