[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 17، شماره 1 - ( 5-1396 ) ::
جلد 17 شماره 1 صفحات 31-52 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی و اعتبارسنجی الگوی چندرسانه‌ای آموزشی برای دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی
حمیدرضا جنگی زهی شستان، دکتر اسماعیل زارعی زوارکی* ، دکتر محمدرضا نیلی احمدآبادی، دکتر شهلا پزشک، پروفسور علی دلاور
دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی
چکیده:   (659 مشاهده)
هدف: این تحقیق با هدف طراحی الگوی چندرسانه‌ای آموزشی برای دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی و اعتبارسنجی آن از نظر متخصصان انجام شده است. برای انجام تحلیل محتوای کیفی، ابتدا سؤال پژوهش را تعیین کردیم. روش: روش پژوهش برای مرحله طراحی الگوی چندرسانه‌ای، روش توصیفی-تحلیلی با رویکرد مرور نظام‌مند ادبیات پژوهشی بوده و جهت اعتبارسنجی الگو از روش توصیفی- پیمایشی، استفاده شد. جامعۀ آماری این تحقیق جهت طراحی الگوی آموزشی، شامل تمامی کتب، مقالات پژوهشی و مروری، پایان‌نامه‌ها و منابع اطلاعاتی اینترنتی مرتبط در زمینۀ طراحی الگوی چندرسانه‌ای بود و جامعه آماری جهت اعتبارسنجی الگو، متخصصان تکنولوژی آموزشی و متخصصان آموزش ویژه به تعداد ۱۶ نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها فیش‌برداری و یک پرسش‌نامه 7 سؤالی محقق‌ساخته در مقیاس لیکرت بود. یافته‌ها: نتایج این مطالعه منجر به تدوین الگوی طراحی چندرسانه‌ای آموزشی ای‌دی‌پی‌آی‌ای1 در ۵ مرحله شامل تحلیل، طراحی، تولید، اجرا و ارزشیابی طراحی گردید. یافته‌های اعتبارسنجی نشان داد که ویژگی‌های عناصر طراحی الگوی چندرسانه‌ای از نظر متخصصان مطلوب (در حد زیاد) است. نتیجه‌گیری: الگوی مذکور می‌تواند راهنمایی برای طراحان آموزشی، متخصصان و معلمان آموزش ویژه در تولید چندرسانه‌ای آموزشی برای دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی باشد.  


 
 
واژه‌های کلیدی: الگوی طراحی چندرسانه‌ای، اعتبار سنجی، دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی
متن کامل [PDF 426 kb]   (330 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۴/۲۴ | پذیرش: ۱۳۹۶/۲/۳ | انتشار: ۱۳۹۶/۳/۱۴
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Design and Validation of an Educational Multimedia Model for Students with Intellectual Disabilities. JOEC. 2017; 17 (1) :31-52
URL: http://joec.ir/article-1-24-fa.html

جنگی زهی شستان حمیدرضا، زارعی زوارکی اسماعیل، نیلی احمدآبادی محمدرضا، پزشک شهلا، دلاور علی. طراحی و اعتبارسنجی الگوی چندرسانه‌ای آموزشی برای دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1396; 17 (1) :31-52

URL: http://joec.ir/article-1-24-fa.html



دوره 17، شماره 1 - ( 5-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3730