1- دانشگاه علامه طباطبایی 2- دانشگاه علامه طباطبائی 3- پژوهشکده کودکان استثنایی 4- دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
چکیده: (5177 مشاهده)
هدف: هدف این تحقیق، بررسی اثربخشی روش ارتباطی مبادله تصویر (پکس) بر بهبود مهارتهای ارتباطی کودکان درخودمانده است. روش: در این پژوهش، از طرح تکشرکتکننده چندخط پایهای استفاده شد. نمونه مورد بررسی سه کودک شامل دو پسر 9 سال و 6 ماهه و 8 سال و 9 ماهه و یک دختر 8 ساله درخودمانده بودند که از طریق نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. در این تحقیق، از روش تکشرکتکننده و از میان طرحهای تکشرکتکننده طرح چندخط پایهای بین شرکتکنندهها مورد استفاده قرار گرفت. جلسههای آموزشی چهار روز در هفته و هر کدام بسته به همکاری کودک بین 15 تا 20 دقیقه به طول میانجامید. در این تحقیق جمعآوری دادهها از طریق فیلمبرداری جلسات آموزشی و نمرهگذاری فیلمها صورت گرفت. یافتهها: یافتههای پژوهش حاضر نشانداد که آموزش روش ارتباطی مبادله تصویر، باعث افزایش تعداد لغات مورد استفاده هیچ یک از شرکت کنندگان نمیشود. تنها یکی از شرکتکنندگان بر چهار مرحله مسلط شد و دو شرکتکننده دیگر بر دو مرحله اول روش ارتباطی مبادله تصویر تسلط یافتند. هر سه شرکت کننده مهارتهای تسلطیافته را به فرد جدید تعمیم دادند.نتیجهگیری: براساس این تحقیق، نتیجهگیری میشود که روش ارتباطی مبادله تصویر میتواند به عنوان روشی برای بهبود مهارتهای ارتباطی کودکان درخودمانده مورد استفاده قرار گیرد. اما میزان اثربخشی این روش در میان افراد مختلف، با توجه به ویژگیهایی مانند سطح عملکرد شناختی، میزان توجه و همکاری متفاوت است.
Zarafshan H, Alizadeh H, Kazemi F, Saadat M, Goodarzi A M. The Impact of Picture Exchange Communication System (PECS) Training on Communication Problems in Children with Autism. JOEC 2012; 11 (4) :309-320 URL: http://joec.ir/article-1-210-fa.html
زرافشان هادی، علیزاده حمید، کاظمی فرنگیس، سعادت مهرناز، گودرزی علیمحمد. تأثیر آموزش روش ارتباطی مبادله تصویر(پکس) بر مشکلات ارتباطی کودکان درخودمانده. فصلنامه كودكان استثنايي. 1390; 11 (4) :309-320