[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 11، شماره 4 - ( زمستان ۱۳۹۰ 1390 ) ::
جلد 11 شماره 4 صفحات 309-320 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش روش ارتباطی مبادله تصویر(پکس) بر مشکلات ارتباطی کودکان درخودمانده
هادی زرافشان* ، دکتر حمید علیزاده، دکتر فرنگیس کاظمی، دکتر مهرناز سعادت، دکتر علی‌محمد گودرزی
دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده:   (1173 مشاهده)

هدف: هدف این تحقیق، بررسی اثربخشی روش ارتباطی مبادله تصویر (پکس) بر بهبود مهارتهای ارتباطی کودکان درخودمانده است. روش: در این پژوهش، از طرح تک‌شرکت‌کننده چندخط پایه‌ای استفاده شد. نمونه مورد بررسی سه کودک شامل دو  پسر 9 سال و 6 ماهه و 8 سال و 9 ماهه و یک دختر 8 ساله درخودمانده بودند که از طریق نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. در این تحقیق، از روش تک‌شرکت‌کننده و از میان طرحهای تک‌شرکت‌کننده طرح چندخط پایه‌ای بین شرکت‌کننده‌ها مورد استفاده قرار گرفت. جلسه‌های آموزشی چهار روز در هفته و هر کدام بسته به همکاری کودک بین 15 تا 20 دقیقه به طول می‌انجامید. در این تحقیق جمع‌آوری داده‌ها از طریق فیلم‌برداری جلسات آموزشی و نمره‌گذاری فیلمها صورت گرفت. یافته‌ها: یافته‌های پژوهش حاضر نشان‌داد که آموزش روش ارتباطی مبادله تصویر، باعث افزایش تعداد لغات مورد استفاده هیچ یک از شرکت کنندگان نمی‌شود. تنها یکی از شرکت‌کنندگان بر چهار مرحله مسلط شد و دو شرکت‌کننده دیگر بر دو مرحله اول روش ارتباطی مبادله تصویر تسلط یافتند. هر سه شرکت کننده مهارتهای تسلط‌یافته را به فرد جدید تعمیم دادند.نتیجه‌گیری: براساس این تحقیق، نتیجه‌گیری می‌شود که روش ارتباطی مبادله تصویر می‌تواند به عنوان روشی برای بهبود مهارتهای ارتباطی کودکان درخودمانده مورد استفاده قرار گیرد. اما میزان اثربخشی این روش در میان افراد مختلف، با توجه به ویژگیهایی مانند سطح عملکرد شناختی، میزان توجه و همکاری متفاوت است.

واژه‌های کلیدی: : درخودماندگی، مهارتهای ارتباطی، روشهای ارتباطی مکمل و جایگزین، روش ارتباطی مبادله تصویر.
متن کامل [PDF 576 kb]   (526 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۰/۲/۳ | پذیرش: ۱۳۹۰/۱۱/۱ | انتشار: ۱۳۹۰/۱۱/۳۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zarafshan H, Alizadeh H, Kazemi F, Saadat M, Goodarzi A M. The Impact of Picture Exchange Communication System (PECS) Training on Communication Problems in Children with Autism. JOEC. 2012; 11 (4) :309-320
URL: http://joec.ir/article-1-210-fa.html

زرافشان هادی، علیزاده حمید، کاظمی فرنگیس، سعادت مهرناز، گودرزی علی‌محمد. تأثیر آموزش روش ارتباطی مبادله تصویر(پکس) بر مشکلات ارتباطی کودکان درخودمانده. فصلنامه كودكان استثنايي. 1390; 11 (4) :309-320

URL: http://joec.ir/article-1-210-fa.html



دوره 11، شماره 4 - ( زمستان ۱۳۹۰ 1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه کودکان استثنایی Journal of Exceptional Children
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3768