هدف: هدف از پژوهش مورد نظر تعیین اثربخشی روش چند حسی فرنالد1(VAKT) 2در افزایش درک مطلب کلامی، استدلال کلامی، حافظه فعال در دانش آموزان دیرآموز پایه اول ابتدایی شهر شیراز بود. مواد و روش ها:روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون همراه با گروه گواه همراه با دوره پیگیری یک ماهه بود.جامعه آماری این پژوهش تمامی دانش آموزان دیر آموز شهرستان شیراز در سال تحصیلی 1404-1403 بود وحجـم نمونـه آزمایشـی 24 دانش آموز که بر اساس نمونه گیری داوطلبانه انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (دو گروه15نفر) قرار گرفتند، ابزار اندازه گیری این پژوهش آزمون هوشی وکسلر(2003) بود وگروه آزمایشی 20 جلسه تحت آموزش قرار گرفتند.یافته ها: یافته های نشان داد اثر تعامل مراحل و گروه بر متغیر هوشبهر درک مطلب کلامی، هوشبهر استدلال ادراکی و هوشبهر حافظه فعال در سطح 05/0 معنی دار بود. گروه آموزش و کنترل از لحاظ متغیر هوشبهر درک مطلب کلامی، هوشبهر استدلال ادراکی و هوشبهر حافظه فعال در سه مرحله پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری با یکدیگر تفاوت معنی داری داشتند. نتیجه گیری: آموزش روش چند حسی فرنالد بر هوشبهر درک مطلب کلامی، هوشبهر استدلال ادراکی و هوشبهر حافظه فعال ،در دانش آموزان دیرآموز پایه اول ابتدایی هستند اثربخش بود.
Determining the effectiveness of Fernald's multisensory method (VAKT) in increasing verbal comprehension, verbal reasoning, and working memory in slow-learning students in the first grade of elementary school. JOEC 2025; 25 (3) : 3 URL: http://joec.ir/article-1-2025-fa.html
صالحی علیائی فاطمه. تعیین اثربخشی روش چند حسی فرنالد(VAKT) در افزایش درک مطلب کلامی، استدلال کلامی، حافظه فعال در دانش آموزان دیرآموز پایه اول ابتدایی. فصلنامه كودكان استثنايي. 1404; 25 (3) :31-46